Overblik. Overblik. Overblik.
For at få det fulde udbytte at en SOA-strategi i den offentlige sektor er det nødvendigt at vide, hvilke byggeklodser, der er til rådighed i de mange og spredte it-systemer i kommuner, regioner og stat.
Måske er det en banal konstatering, men faktisk er det først her ved udgangen af 2007, man er ved at få etableret det fulde overblik over de offentlige it-systemer.
Det er en øvelse, som har optaget Den Digitale Taskforce og projektleder Kristian Hjort-Madsen fra Finansministeriet gennem længere tid, og som er helt nødvendig for at komme videre.
”Vi har indtil nu ikke lavet en samlet SOA-strategi for den offentlige sektor. Man kan starte med SOA i et hjørne af sin butik eller man kan tænke i et fællesoffentlig servicelandkort for hele butikken.
Mange af de hidtidige tiltag har været ad hoc-agtige og på tværs af forskellige sektorer, men uden en egentlig samordning.
Ideen i SOA er jo, at man, i hvert fald inden for et afgrænset område, genbruger forskellige byggeklodser i flere systemer, og det kan man altså bedst, hvis man har overblik over butikken. Det er noget vi nu retter op på,” siger Kristian Hjort-Madsen.
Kort til SOA navigation
Første etape skydes i gang i slutningen af november, når Den Digitale Taskforce på hjemmesiden modernisering.dk, offentliggør den såkaldte fælles-offentlige forretningsreferencemodel FORM.
FORM er et katalog, hvor overblikket over samtlige offentlige serviceydelser til borgerne og til virksomhederne bliver gjort offentligt tilgængeligt.
Den Digitale Taskforce har i arbejdet kortlagt i omegnen af 1.600 serviceydelser til borgerne og virksomhederne fordelt på cirka 400 opgaveområder/komponenter, som et udgangspunkt for den fællesoffentlige SOA strategi.
Med dette Danmarkskort på skærmen er det forventningen, at der for alvor kan komme skred i for eksempel implementeringen af SOA-arkitektur i den offentlige sektor.
”Med det her kort over potentielle fælles SOA forretningsservices i hånden kan vi pege på, hvor myndigheder har noget til fælles og derfor bør arbejde sammen og genbruge hinandens tjenester.
Det er første gang, vi får et sådant redskab - så det bliver spændene at se reaktionen,” siger Kristian Hjort-Madsen.
Han forventer, at det med den nye gennemsigtighed bliver sværere for de enkelte offentlige myndigheder at lave suboptimale it-løsninger, fordi det netop vil være åbenlyst, hvor der i givet fald er overlappende offentlige systemer.
12 serviceområder udpeget
Desuden vil det give Den Digitale Taskforce et godt overblik over, hvor der er store potentialer i samarbejde og dermed effektivisering af arbejdsgange og samordning af it-systemer. Alt sammen noget, der er centralt for at føre digitaliseringsstrategien ud i livet.
Den fælles-offentlige referencemodel vil være indordnet i 12 overordnede serviceområder, der understøtter digitaliseringsstrategiens tanke om domæner, siger Kristian Hjort-Madsen.
”Så kan man inden for nogle afgrænsede områder for borgerne som for eksempel borgerskab, erhverv og ejendomme, få fastlagt, hvad der findes af fælles informationskilder. Det kan være registre som CPR, CVR, BBR, som man så kan trække på tværs af systemerne.”
Netop de store og solide registre ser Kristian Hjort-Madsen som et aktiv for Danmark i opbygningen af de nye tjenester.