Computerworld News Service:: Google er gået på jagt efter en frekvensstærk partner, som skal gøre selskabet i stand til at byde på frekvenser, der snart kommer i udbud i USA.
Frekvensområdet mellem 69 8MHz og 806 MHz, der kaldes 700MHz-båndet, bliver i dag anvendt til transmission af analoge tv-signaler.
I 2009 skal det imidlertid gøres tilgængeligt for andre formål - herunder mobiltelefonnetværk.
Auktion til januar
Den amerikanske forbundskommission for kommunikation [FCC, USA's telestyrelse] planlægger at afholde en auktion 24. januar, og de bydende skal aflevere deres planer for anvendelsen inden 3. december.
I juli måned meddelte Google, at selskabet ville afsætte mindst 23,4 milliarder kroner til auktionen, hvis FCC satte visse betingelser for udstedelsen af licenser - så som at sikre folk ret til at vælge, hvilke programmer og netværk, de vil anvende på de telefoner, de køber, samt give serviceudbyderne mulighed for at koble sig op på netværkene og købe minutter én gros fra netværksudbyderne på rimelige betingelser.
Google er stadig i færd med, at "gennemføre de nødvendige forberedelser" til udbudsrunden, lyder det fra en repræsentant fra Google.
Hiver selv penge op ad lommen
I følge avisen Wall Street Journal vil Google finansiere et eventuelt køb alene.
At punge ud med så mange penge for et spekter i frekvensområdet, og samtidig betale for opbygningen af et netværk, der kan gøre brug af det, synes ikke at være et problem for Google, da selskabet per 30. september var god for 66,6 milliarder kroner i kontanter og realiserbar likvid kapital.
En del analytikere er imidlertid skeptiske overfor Googles enegang.
"Trådløse frekvenser og styring af et sendenet er ikke blandt Googles kernekompetencer. Selskabets styrke er indenfor online-annoncering," siger Emma Mohr McClune, chefanalytiker hos Current Analysis.
Hendes synspunkt blev bekræftet af Jan Dawson fra Ovum Ltd.
"Alt andet end søgning virker som en forkert beslutning lige nu," siger Jan Dawson.
Med sit fokus på søge-relateret annoncering er Googles finansielle tal langt bedre, end noget, som selv den bedste netværksoperatør kan fremvise, siger han.
"Man undrer sig over, hvorfor Google ønsker at komme ind på det marked."
Løftestang
Googles umiddelbare mål er muligvis ikke at tjene penge på at være operatører af et netværk. Men det kunne tænkes at være en løftestang i forsøget på at få selskabets applikationer udbredt til flere mobilkunder.
Google har allerede gjort tiltag i den retning, da de tilbød versioner af deres web-applikationer til Apples iPhone, og præsenterede deres Android open-software til mobile enheder.
"Fællesnævneren for disse tiltag er at få deres services ind på de mobile enheder," siger Adam Leach fra Ovum.
Opbygningen af et sendenet er en for stor mundfuld for Google alene, siger analytikerne: firmaet bør gå sammen med en eller flere partnere, ligesom det var tilfældet, da de entrerede på mobiltelefonmarkedet.
En netværksudbyder er "afgørende betydning, når de skal etablere og drive et netværk. Det væsentlige er driften og vedligeholdelsen af netværket. Det er ikke venstrehåndsarbejde, at opbygge og drive en telekommunikationsvirksomhed," siger Bill Ho, senioranalytiker hos Current Analysis.
Hvis Google vil gå sammen med en partner, kunne de vælge Sprint, siger nogle analytikere. De to har allerede indgået et samarbejde om WiMax-tjenester.
Et partnerskab kan også være interessant for et teleselskab, der ikke har etableret sig i USA, siger Jan Dawson. Mulige partnere kunne være Orange eller japanske NTT DoCoMo.
Oversat af Bo Madsen.