Microsoft vil inden for en ganske kort årrække være en af verdens to største spillere inden for online-annoncering.
Sådan lyder det klare mål for det amerikanske software-selskab, der har sat en tidsramme på to til fem år til at nå målet, skriver Reuters.
Det sker ifølge Kevin Johnson, direktør for Microsoft platform-divison, med en nedskrevet strategi.
Her hedder det, at Microsoft skal øge sin markedsandel markant på markederne for søgninger, sidevisninger, procentdel af forbrugt tid på nettet og procentdel af omsatte annoncekroner på nettet.
Pejlemærke
Planen skal bruges som værktøj og pejlemærke i Microsofts bestræbelser på at slå især Google, men også Yahoo, i kampen om de mange milliarder annonce-kroner, der findes i nettets muligheder for at sælge annoncer på søge-resultater.
Microsoft har fornylig købt net-annonceselskabet Aquantive i et af selskabets største opkøb nogensinde, hvilket understreger, at Microsoft mener det alvorligt.
Ifølge Reuters er målet at øge andelen af sidevisninger på Microsoft-tjenester som MSN og Windows Live email til hele 10 procent af alle nettets sidevisninger, ligesom selskabet vil have øget procentdelen af tid spenderet på Microsoft-sites til at udgøre 20 procent af den samlede forbrugte tid på nettet.