Der findes rigtig mange dovne e-købmænd ude i den store verden.
Hvis man er typen, der selv sætter sig ned og beskriver sine varer og gør en stor kunst ud af det, hvad der er en rigtig god ide, fordi det sælger uendeligt meget mere end almindelige dumme standardtekster, er der en stor risiko for, at andre e-købmænd, som sælger de samme varer, vil stjæle dine tekster og bruge dem i deres butik.
For det første stjæler de dit indhold, og det betyder at din butik lige pludselig ikke er unik længere, og det kan du ikke leve med.
Men hvad der er endnu værre, er, at når Google indekserer din butik, finder de ud af, at dine tekster ligger andre steder.
Hvem har skrevet dem først?
Google kan af gode grunde ikke vide, hvem der har skrevet dem først og finder Google den samme tekst rundt omkring på forskellige websites, så downranker den typisk alle dem, der har teksterne i deres butikker.
Det er også en af grundene til, at det er en rigtig dårlig ide at bruge de standardtekster der følger med de forskellige varer man køber hos sin grossist.
Skriv dine egne originale tekster, og sikr dig, at andre ikke benytter dem.
Kig her
Hvis du vil vide, om du bliver kopieret, så tag evt. et kig på det gratis værktøj der hedder www.copyscape.com Her kan man skrive sin www-adresse ind og se, om andre har de samme beskrivelser, som man har på sit eget site.
Det tager få sekunder og giver et rigtig godt overblik.
Hvis det viser sig, at nogen begynder at bruge dine tekster, er det et spørgsmål om at tage fat i din advokat som med det samme sender en regning til dem for brug af teksterne og samtidig sikrer, at de bliver pillet af øjeblikkeligt.
Det er ikke usædvanligt, at man kan hente 25.000 kroner for det misbrug, der er sket og det er da et plaster på såret, samtidig med, at det sender et tydeligt signal til tyven.
Du tror måske, at tyveri af tekster er sjældent, men der går ikke en uge uden at en eller anden e-købmand sidder og hulker på amino.dk og søger hjælp til, hvad hun skal gøre nu, hvor mange af hendes tekster står på konkurrentens side.
Så hold øje med dine tekster og sørg for, at dem, der stjæler, bliver straffet.
Martin Thorborg er direktør for Spamfighter og forfatter til bogen e-pusher.dk om effektiv e-handel.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.