Tilbage til artikel-oversigten: It-arven hos A.P Møller.
I forbindelsen med afdækningen af it-problemerne hos Maersk Line, har Computerworld flere gange opfordret en repræsentant fra A. P. Møller – Mærsk Gruppen til at medvirke med koncernens syn på hele sagen.
Det er endnu ikke blevet til et decideret mundtligt interview.
Men her svarer kommunikationsmedarbejder Rikke Fabian Jensen skriftligt på en række konkrete spørgsmål:
Flere kilder hævder, at problemer med medarbejderflugt hos IBM var med til at forsinke it-systemet – men A. P. Møller har i medierne frikendt leverandøren IBM for at have nogen skyld. Hvordan kan det være?
“Vi har ikke haft noget at udsætte på IBM.”
Ifølge en kilde stillede I meget voldsomme krav til systemet, som Mærsk Data og DMData havde svært ved at honorere. Hvad siger I til det?
“Vores globale forretning er kompleks, og derfor er kravene til systemerne naturligvis også komplekse. Dog ikke mere, end hvad der normalt ses i store, mangestrengede forretninger.”
A. P. Møller - Mærsk valgte at sælge Mærsk Data og DMData, samtidig med at de to selskaber var i færd med at udvikle det forretningskritiske system til Mærsk Sealand. Hvilke overvejelser havde I om denne proces?
“Det så vi som uafhængigt af hinanden.”
Arbejdet med udviklingen af systemet gik ikke godt, så der blev lavet en ny serviceaftale (ISA). Hvorfor var det nødvendigt?
“De to forhold var uafhængige af hinanden. ISA-aftalen dækker driften af systemer, ikke udvikling. I øvrigt dækker ISA samtlige de systemer, IBM kører for os.”
Hvorfor ventede I indtil offentliggørelsen af halvårsregnskabet i august med at fortælle, at store dele af det nye it-system først blev implementeret i juli i år?
“Vi har løbende oplyst, at vi var i færd med at udrulleit-systemer. Det var altså en proces, der var i gang, og som blev afsluttet i juli i sommer.”
Hvad har vanskelighederne med it-systemet kostet koncernen?
“Det ønsker vi ikke at oplyse.”
Tilbage til artikel-oversigten: It-arven hos A.P Møller.