A. P. Møller svarer

Flere kilder peger på, at salget af Mærsk Data til IBM var en af rødderne til it-problemerne hos Maersk Line. Men det er ikke A. P. Møllers opfattelse.

Tilbage til artikel-oversigten: It-arven hos A.P Møller.

I forbindelsen med afdækningen af it-problemerne hos Maersk Line, har Computerworld flere gange opfordret en repræsentant fra A. P. Møller – Mærsk Gruppen til at medvirke med koncernens syn på hele sagen.

Det er endnu ikke blevet til et decideret mundtligt interview.

Men her svarer kommunikationsmedarbejder Rikke Fabian Jensen skriftligt på en række konkrete spørgsmål:

Flere kilder hævder, at problemer med medarbejderflugt hos IBM var med til at forsinke it-systemet – men A. P. Møller har i medierne frikendt leverandøren IBM for at have nogen skyld. Hvordan kan det være?

“Vi har ikke haft noget at udsætte på IBM.”

Ifølge en kilde stillede I meget voldsomme krav til systemet, som Mærsk Data og DMData havde svært ved at honorere. Hvad siger I til det?

“Vores globale forretning er kompleks, og derfor er kravene til systemerne naturligvis også komplekse. Dog ikke mere, end hvad der normalt ses i store, mangestrengede forretninger.”

A. P. Møller - Mærsk valgte at sælge Mærsk Data og DMData, samtidig med at de to selskaber var i færd med at udvikle det forretningskritiske system til Mærsk Sealand. Hvilke overvejelser havde I om denne proces?

“Det så vi som uafhængigt af hinanden.”

Arbejdet med udviklingen af systemet gik ikke godt, så der blev lavet en ny serviceaftale (ISA). Hvorfor var det nødvendigt?

“De to forhold var uafhængige af hinanden. ISA-aftalen dækker driften af systemer, ikke udvikling. I øvrigt dækker ISA samtlige de systemer, IBM kører for os.”

Hvorfor ventede I indtil offentliggørelsen af halvårsregnskabet i august med at fortælle, at store dele af det nye it-system først blev implementeret i juli i år?

“Vi har løbende oplyst, at vi var i færd med at udrulleit-systemer. Det var altså en proces, der var i gang, og som blev afsluttet i juli i sommer.”

Hvad har vanskelighederne med it-systemet kostet koncernen?

“Det ønsker vi ikke at oplyse.”

Tilbage til artikel-oversigten: It-arven hos A.P Møller.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere