EU undersøger Googles opkøb af DoubleClick

Europa-Kommissionen vil have klarlagt, hvilken indflydelse Googles køb af annoncevirksomheden DoubleClick har på markedet for online-markedsføring.

En foreløbig undersøgelse af markedet viser, at Googles forestående opkøb af annoncevirksomheden DoubleClick 'vil øge konkurrencemæssige bekymringer på markedet for formidling og annoncelevering inden for online-markedsføring', skriver Europa-Kommissionen i en meddelelse.

Da virksomhederne underrettede den europæiske konkurrencemyndighed om aftalen i september, hævdede de begge, at deres aktiviteter ikke overlappede.

Google beskrev sig selv som udbyder af online-markedsføringsplads, hvorimod DoubleClick blev beskrevet som 'udbyder af teknologi til levering, håndtering og rapportering af display-annoncer til annoncører, annoncebureauer og web-forlæggere'.

Kommissionen har dog stadig en formodning om, at aftalen kan kvæle konkurrencen.

Konkurrent til Google?

I sin dybdegående undersøgelse vil kommissionen undersøge, hvorvidt DoubleClick ville have udviklet sig til en effektiv konkurrent til Google på markedet for formidling af online-markedsføring uden den forestående aftale.

Man vil også undersøge, hvorvidt sammenlægningen, som kombinerer den førende udbyder af online-markedsføringsplads med teknologi til annoncelevering, 'kan føre til konkurrencebegrænsende restriktioner for virksomheder, der opererer på disse markedet og dermed være til skade for forbrugerne', skriver Kommissionen.

Europa-Kommissionen har til 2. april næste år til at træffe en endelig beslutning om aftalen.

Computerworld News Service

Oversat af Mille Bindslev




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere