En foreløbig undersøgelse af markedet viser, at Googles forestående opkøb af annoncevirksomheden DoubleClick 'vil øge konkurrencemæssige bekymringer på markedet for formidling og annoncelevering inden for online-markedsføring', skriver Europa-Kommissionen i en meddelelse.
Da virksomhederne underrettede den europæiske konkurrencemyndighed om aftalen i september, hævdede de begge, at deres aktiviteter ikke overlappede.
Google beskrev sig selv som udbyder af online-markedsføringsplads, hvorimod DoubleClick blev beskrevet som 'udbyder af teknologi til levering, håndtering og rapportering af display-annoncer til annoncører, annoncebureauer og web-forlæggere'.
Kommissionen har dog stadig en formodning om, at aftalen kan kvæle konkurrencen.
Konkurrent til Google?
I sin dybdegående undersøgelse vil kommissionen undersøge, hvorvidt DoubleClick ville have udviklet sig til en effektiv konkurrent til Google på markedet for formidling af online-markedsføring uden den forestående aftale.
Man vil også undersøge, hvorvidt sammenlægningen, som kombinerer den førende udbyder af online-markedsføringsplads med teknologi til annoncelevering, 'kan føre til konkurrencebegrænsende restriktioner for virksomheder, der opererer på disse markedet og dermed være til skade for forbrugerne', skriver Kommissionen.
Europa-Kommissionen har til 2. april næste år til at træffe en endelig beslutning om aftalen.
Oversat af Mille Bindslev