Computerworld News Service: Microsoft er ved at købe Musiwave, der gør det muligt for mobiloperatører at tilbyde egne musikapplikationer som blandt andet ringetoner og musik ved opkald til mobiltelefon.
Operatører som O2, Vodafone, T-Mobile, Orange, Telus, Telefonica og Virgin Mobile er blandt Musiwaves kunder.
Microsoft har indgået en eneretsaftale omkring selskabets intention om at opkøbe Musiwave.
Virksomhederne har ikke afsløret nogen økonomiske detaljer omkring deres forhandlinger.
Skal forbindes med Zune
Microsoft køber Musiwave af Openwave, som opkøbte virksomheden i 2005 for mere end 618 millioner kroner. På det tidspunkt forventede Openwave, at Musiwave ville tilføre mere end 255 millioner kroner til virksomhedens omsætning for kalenderåret 2006.
Ifølge Microsoft vil opkøbet forene Musiwaves forbindelser med pladeselskaber, producenter og operatører med Microsofts produkter og tjenester, herunder Windows mobile, Zune, MSN og Windows Live.
I sin meddelelse om aftalen reklamerer Microsoft for Musiwaves support af telefoner fra forskellige operatører, der kører flere forskellige typer software - herunder at softwaregiganten muligvis fortsætter med at supportere ikke-Windows Mobile med Musiwave-tjenester.
Med Musiwave i folden kan Microsoft konkurrere med andre eksisterende udbydere af mobilmusik, særligt Apples iPhone kombineret med iTunes.
”Microsoft ser formentlig på iPhones succes og er blevet bekymret. Selvom iPhone ikke påvirker salget af Windows Mobile, er der en risiko for, at det kan hindre væksten," siger analytiker Matt Rosoff.
Der er også andre mobilproducenter end iPhone, der tilbyder musiktjenester. Nokia åbnede for nylig en mobil musikforretning for kunder i UK.
Samsung har også åbnet en butik med mobilmusik sammen med MusicNet, som er en virksomhed, der tilbyder såkaldte white label-musiktjenester.
At være på markedet med en virksomhed som Musiwave styrker Microsofts mobilstrategi, fordi Musiwave gøre det muligt for operatørerne at tilbyde egne services.
Microsoft har tidligere typisk indgået partnerskaber med operatører og mobilproducenter frem for at tilbyde tjenester, der kan konkurrere med dem, siger Matt Rosoff.
Oversat af Mille Bindslev