Computerworld News Service: High-tech produkter og alle slags tjenester har fundet vej ind på den moderne arbejdsplads, lige fra Smart phones, IP telefoni og Flash hukommelseskort til virtuelle online verdener.
I takt med at folk bliver mere og mere vant til at have teknologi i deres hverdag og fritid bliver linjen imellem, hvad de bruger til arbejde og til fritid, udvisket.
I en ny undersøgelse foretaget af Yankee Group Research Inc. svarede 86 procent af respondenterne, at de havde anvendt mindst en teknologi på deres arbejdsplads til både innovative og produktive formål.
Desværre følger der en række problemer i kølvandet på denne trend, specielt for it-organisationer. Brugen af forbruger-teknologi på arbejdspladsen forøger for eksempel risikoen for sikkerhedsbrud.
Derudover forventer brugerne, at virksomhedernes it-systemer er i stand til at kommunikere og interagere med de forskellige enheder og tjenester.
Imod forbud
I mange virksomheder er det dog imod den interne virksomhedskultur helt at forbyde private enheder eller blokere for, at medarbejderne benytter diverse forbruger- teknologier og tjenester fra arbejdspladsen. Også selv om det betyder, at virksomhederne ikke kan opretholde den sikkerhed, de har behov for.
“Jeg har endnu ikke hørt om en virksomhed, hvor medarbejderne har tid til at læse og forstå hver enkelt politik relateret til en computer på deres arbejdsplads – de har travlt med at passe deres arbejde.
Jeg anser det som mit ansvar at implementere tiltag, der efterlader sikkerheden stabil, problemfri og usynlig,” siger Sharon Finney, it-sikkerhedschef for DeKalb Medical Center i DeKalb County i Georgia.
Andre, som for eksempel Michael Miller, vicepræsident for sikkerhed hos telekommunikationsudbyderen Global Crossing Ltd., venter indtil den anvendte forbruger-teknologi eller tjeneste påvirker virksomhedens produktivitet eller på anden måde skaber et problem for virksomheden.
For eksempel når it-afdelingen begynder at slås med diverse vira, orm eller netværksproblemer.
Håbløs opgave
Uanset hvordan virksomhederne vælger at tackle denne trend, vil det altid være en balance imellem medarbejdernes produktivitet, virksomhedskulturen samt virksomhedens it-sikkerhed - uden at belaste it-afdelingens ressourcer.
Josh Holbrock, analytiker ved Yankee Group, forudser at det bliver et mareridt for it-afdelingerne med ophobning af vedligeholdelses- og supportopgaver.
Medmindre man tænker i nye baner for at imødekomme medarbejdernes udbredte brug af ikke arbejdsrelaterede programmer og tjenester.
Holbrock betragter det som en næsten håbløs opgave at forbyde al forbruger-teknologi på arbejdspladsen.
Samtidig vil det lede til et potentielt usikkert miks af applikationer at ignorere implementeringen af forbruger-teknologi på arbejdspladsen, siger Holbrook.
Han foreslår en model, der giver slutbrugerne ansvar gennem en intern forbruger-samarbejdsmodel. (Se "Zen and the art of ceding control of consumer tech to end users.")
Vi ser nærmere på otte af de mest anvendte forbruger-teknologier på arbejdspladsen og ser på, hvordan virksomheder formår at vedligeholde balancen imellem sikkerhed, produktivitet og miljø.
Klik på hvert navn for at læse mere:
2:
Web-mail
6:
Skype og andre VoIP-tjenester
Oversat af Jimmie Gustafsson