Der er rift om de gode medarbejdere i branchen, og det kan betyde en god gevinst i lønningsposen, hvis man er villig til at skifte job for et få den.
”Der er en klar tendens til, at dem, der har været kort tid på en arbejdsplads, får en højere løn end dem, der har været der i længere tid. Virksomhederne er gode til at skaffe nye folk ind, men knap så gode til at holde på dem, de har,” siger Allan Pleman, arbejdsmiljøsekretær i Prosa.
Umiddelbart er det dog ikke noget, der giver anledning til stor utilfredshed blandt de mere loyale medarbejdere.
”Desværre er it-området præget af, at man ikke taler så meget om løn. Der bliver ikke rigtig ballade, før folk begynder at sakke bagud i forhold til det generelle lønniveau,” siger Allan Pleman.
Det er dog ikke sikkert, at grunden til det høje lønniveau for nyligt jobskiftende er, at de mener, at de er mere værd end dem, der sidder i virksomhederne i forvejen.
”De fleste ved jo ikke, hvad medarbejderne tjener i den virksomhed, de søger arbejde hos. Men det er almindeligt, at man forsøger at opnå en højere løn, når man skifter fra et job til et andet,” siger Mogens Sørensen, faglig sekretær i Prosa.
Måske ikke ligefrem højere
Flere kilder i branchen taler om, at man er meget bevidst om, at det kan skabe problemer, hvis gabet mellem nyansattes og det generelle lønniveau bliver stort.
Samtidig er der behov for at tiltrække ny kvalificeret arbejdskraft, og det kan være dyrt i et presset marked.
Hos SAP mener nordisk direktør Henrik Rasmussen ikke, at nyansatte generelt får en højere løn end de trofaste.
Det behøver dog ikke at betyde, at nyansattes lønniveau er helt uden problemer.
”Folk, der søger job i dag, er meget bevidste om, hvad sådan nogle stillinger aflønnes til. Det er ikke udpræget for mig at se, at de ligefrem får højere lønninger, men de får det samme niveau, som dem med længere erfaring. Det i sig selv kan sådan set godt være et problem,” siger han.
Selvom det kan betyde, at dem der sidder med årelang erfaring kan blive utilfredse, så betyder erfaringen ofte mindre i dag, ifølge Henrik Rasmussen.
”Der er en tendens til, at det er rollen, man aflønner i dag. Hvis den person, der kommer ind, kan udføre arbejdet, så skeler man ikke så meget til fordelen ved erfaringen," siger han.