Computerworld News Service: "Firmaerne har betragtet deres software-erhvervelser som en udgift, der skal minimeres, og ikke som et gode, der skaber værdi."
Sådan lyder det fra Soumitra Dutta fra den franske handelshøjskole Instead i en klar opfordring til erhvervslivet.
Han mener, at virksomhederne er nødt til at forstå værdien af teknologi, frem for bare at installere softwareuden at måle resultaterne.
Nødvendigt med målinger
Ordentlige målinger er nødvendige for at kunne foretage de rigtige investeringer.
Det er livsvigtigt for transparente regnskaber, sammenlægninger og opkøb, joint ventures, licenser og franchising, siger han.
Soumitra Dutta siger, at det er vigtigt for it-cheferne, at de kommer til orde i bestyrelserne.
"It-chefen og økonomidirektøren skal kommunikere værdien af software-anskaffelserne til bestyrelsen, og opprioritere målingen af værdien ved anskaffelsen af software. Softwaren udgør en skjult værdi, som det er nødvendigt at opgøre korrekt," siger han.
It-cheferne er alt for fokuseret på udviklingen af komplekse softwaresystemer, udgiftstyring og vedligeholdelse, frem for at koncentrere sig om de værdier, softwaren tilfører virksomheden, siger han.
Han har indsamlet en række citater fra chefer, der beklager den manglende måling af værdien af it.
Bjørnetjeneste
"Vi har gjort os selv en bjørnetjeneste. Vi har skabt en enorm bunke af uhåndgribelige erhvervelser, og vi har i høj grad valgt at ignorere det," lyder det i bunken af indsamlede citater.
En anden it-chef skriver:
"Jeg har været med til en række sammenlægninger de seneste år. Hver gang har det været en kæmpe udfordring på grund af de komplekse systemer. Mit job ville være meget nemmere, hvis jeg havde haft en metode til at beregne værdien af software-anskaffelserne."
Fraværet af passende målinger har med andre ord gjort det svært for virksomhederne at opgøre værdien af deres software, siger Soumitra Dutta.
Han anbefaler, at virksomhederne anvender en teknik, der kaldes "conjoint analysis", som måler effekten af investeringer i virksomheden, herunder it.
"I en traditionel conjoint-analyse foretager folk en afvejning af forskellige produktegenskaber," forklarer han.
Når det er software, kræver metodologien, at folk foretager afvejninger på tværs af forskellige virksomhedsresultater med relation til erhvervelserne.
"Hvis organisationerne analyserer det reelle udbytte, der er genereret af it-kerne-systemerne, som værdier for virksomheden, så er der en god mulighed for at beregne den økonomiske værdi af virksomhedens software."
Rapporten bygger på en undersøgelse, der blev bestilt af Micro Focus. Den viste, at størstedelen af de engelske firmaer ikke var opmærksomme på den økonomiske værdi it tilførte deres virksomhed. Kun en femtedel af virksomhederne forsøgte at beregne værdien.
Oversat af Bo Madsen.