Tilbage til artiklen Sejlende servere styrer handelsflåden
Nordatlanten: Bruger moderne tankskibe Google Earth?
Svaret på spørgsmålet er nej. Også selv om SPOS-systemet om bord på det danske tankskib Gotland Sofia til forveksling ligner Googles digitale udgave af Moder Jord.
Men SPOS er i modsætning til Google Earth hverken et legetøj eller beregnet til at sælge reklamer.
Med denne applikation kan den vagthavende på kommandobroen se havstrømme og vindforhold for skibet. Og i detaljer aflæse hvordan vinden og havestrømmene vil påvirke skibet.
I skrivende stund kan man på SPOS følge en tropisk cyklon gå op langs den amerikanske østkyst. Her vil den fortsætte videre op om Sydgrønland og til sidst vil den jyske vestkyst få eftervirkningerne at føle omkring torsdag.
”Omkring 10. november vil vi få lidt dårligt vejr, men det vil mest ramme os bagfra,” lyder det fra kaptajn Claus Geerthsen. Sejladsen frem mod målet skulle ske under gode forhold - årstiden taget i betragtning, tilføjer han.
Fire små spurve
Skibets lange rolige rullen hen over Atlanterhavets dønninger, er uvant for en, der mest er vant til have cykelsti og brosten under skosålerne. Så at skibet kan opføre sig mere voldsomt, synes svært at fatte for en byboer. Og heller ikke ønskeligt.
Heller ikke de fire forpjuskede gråspurve, der kom med som blinde passagerer, da skibet sejlede fra Frankrig, kan finde ro. Febrilsk farer de rundt efter skjul og føde mellem tankskibets stålkonstruktioner.
De seneste dage har hovmesteren fodret dem med vand og brød, så de ikke går til.
Intet internet
Når du læser disse linier på computerworld.dk over internettet, er det en naturlig antagelse, at SPOS er et online program, der henter sine data online.
Men endnu er Gotland Sofia ikke forbundet med internettet.
I stedet henter SPOS en lille fil på bare 39 Kbytes, der gør det muligt at fremskrive naturens luner de næste fem dage frem på den kurs, der skal bringe tankskibet og dets last på 47 millioner liter benzin sikkert frem til Port Everglade i Florida.
Systemet hviler på satellitforbindelsen. Men dette er langt fra den eneste kilde til uundværlige data for vejrforholdene.
Besætningen får også vejrkort sendt over den almindelige skibsradio fra England. Også de toner frem på en pc-skærm. Men er endnu længere fra at ligne Google Earth.
I stedet ligner de vejrkort mest en gammel faxside, der vises i Internet Explorer på skærmen. Vel at mærke stadig uden netforbindelse.
Længst væk fra online verdenen er de gode gammeldags vejrkort i papir, hvis asymmetriske mønstre viser havstrømmene og vindforholdene i november. En slags gennemsnit for vejrobservationerne de sidste 30 år.
Lige som flytrafikken
Men det ikke de digitale vejrkort eller automatpiloten, der er kaptajn Claus Geerthsens favorit på kommandobroen. Det er AIS systemet, der kombinerer GPS-signaler med de digitale søkort.
Dette system er kopieret fra lufttrafikken.
Samtlige store skibe er udstyret med systemet, der gør det muligt for Claus Geerthsen og hans officerer med et enkelt klik at se, hvilke skibe der er i nærheden med samtlige data for blandt andet kurs, destination, navn og fart.
For eksempel om det er et dansk containerskib fra Mærsk, i daglig tale 'Stjernerejser' på grund af det konkurrerende rederis vartegn, den syvtakkede stjerne.
Følg Computerworlds videre færd med Gotland Sofia de næste dage.
Tilbage til artiklen Sejlende servere styrer handelsflåden