Erhvervslivet må hanke op i sig selv, identificere en stribe rollemodeller og komme ud af kontorerne til de unge med budskabet om, hvilke jobmuligheder der rent faktisk ligger gemt i it-sektoren.
Det var hovedkonklusionen på mødet i tænketanken CIO Innovation Forum, der i går satte fokus på it-sektorens image-problemer.
I løbet af konferencen stod det lysende klart, at mange unge ofte ikke har den fjerneste anelse om, hvordan informationsteknologien bidrager i både erhvervslivet og samfundet.
It-supporteren stjæler billedet
Mange af de unge identificerer it-medarbejdere med for eksempel skolens it-supporter, hvilket kun repræsenterer en brøkdel af it-jobbene.
"Pilen peger på erhvervslivet – branchen og virksomhederne med store it-afdelinger," siger Allan Fischer Madsen, vice president hos Devoteam og formand for den arbejdsgruppe i tænketanken, der beskæftiger sig med digitalt image.
Det var blandt andet et klokkeklart afstemningsresultat blandt tænketankens medlemmer, der mente, at imageløftet skal komme fra erhvervslivet.
Erhvervslivet må i arbejdstøjet
Et massivt flertal på 58 procent af tænketankens medlemmer pegede på erhvervslivet som den aktør, der har nøglen til at løse problemerne, frem for blandt andre politikere, medier og skoler.
Og tænketankens medlemmer blev bakket op af de unge, der også var repræsenteret på mødet i form af en flok gymnasieelever fra 3.g på Virum Gymnasium.
70 procent af de unge, der netop nu skal træffe valget om en fremtidig uddannelse, mente, at erhvervslivet må tage sig sammen og vise, hvad it-faget indeholder.
Fuldstændigt usynlige
Sarah Christine Christensen fra Virum Gymnasium udtrykker hele it-sektorens imageproblem meget klart:
"For mig er personer med forstand på it, de personer, der hjælper mig, når jeg har problemer med min computer," siger hun.
Allan Fischer Madsen konkluderer, at problemet slet ikke er, at it-sektoren har et dårligt image.
Problemet er, at den målgruppe af uddannelsessøgende, som branchen så gerne vil have ind på it-uddannelserne, slet ikke kender it-faget:
"Vores jobs er fuldstændigt usynlige. De unge ved ikke, at de findes, og hvis de gør, så har de ingen anelse om, hvad de går ud på," siger Allan Fischer Madsen og fortsætter:
"De unge personificerer it med it-supporteren, som jo også er en del af branchen, men slet ikke alle, og slet ikke dem, vi gerne vil have flere af på de længerevarende uddannelser," siger Allan Fischer Madsen, der blandt andet peger på nye jobtitler som en mulighed for at gøre jobbene klarere.
It påvirker slet ikke unges valg
Og at der kan være god grund til at slibe imaget til, vidner en undersøgelse fra it-vest om.
Den viser blandt andet, at tre faktorer påvirker de unges valg. For det første – og det siger syv ud af ti unge – påvirkes de af forældrene.
For det andet har elevernes evner inden for de enkelte gymnasiefag en effekt. Og for det tredje afgøres valgene, om jobbene er kendte og respekterede.
Alle tre områder har imidlertid trange kår, når det handler om it. Det bekræfter Sarah Christine Christensen fra Virum Gymnasium:
"Jeg har ikke nogen forestillinger om, hvad it-medarbejdere laver, mens jeg godt ved, hvad for eksempel en sygeplejerske laver. Og jeg kender også til rygterne om, at en advokat tjener kassen," fortæller Sarah Christine Christensen.
På baggrund af en stribe forslag fra medlemmerne af tænketanken og de fremmødte gymnasieelever, arbejder tænketanken nu videre mod konkrete initiativer.
"Nu vil samle op og formulere få og slagkraftige initiativer til, hvad erhvervslivet samlet kan gøre for at forbedre imaget," siger han.
Find rollemodeller
Sarah Christine Christensen fra Virum Gymnasium mener, at løsningen blandt andet hedder rollemodeller, efter at hun i går eftermiddags i flere timer havde fået en klarere fornemmelse af, at en it-medarbejder ikke kun hjælper folk med at reparere deres computere.
"Der er brug for at komme frem med nogle rollemodeller, der viser, at det ikke kun er teknik, men at it-job også kan være meget kreative job," siger hun.