Flere og flere virksomheder vil fremover benytte sig af grønne tiltag til at profilere sig i et marked, hvor netop grøn it kan være en forretnings-fremmende foranstaltning.
Det sker, efter danske virksomheders datacentre i flere år er blevet stadigt mere miljøvenlige.
Hidtil har årsagen hovedsageligt været at spare på strømmen og imødegå voldsomme kapacitetsproblemer, men denne tendens er nu ved at blive afløst af profilering.
Et af de firmaer, der benytter sig af den grønne profil til markedsføring, er Dansk Internet Selskab.
I den mindre Albertslund-baserede virksomhed har man nemlig taget skridtet fuldt ud og lavet et decideret CO2-regnskab.
Målet er at være CO2-neutral, og nyinvesteringerne i datacentret kan knyttes direkte til den strategi.
Internationale tendenser peger imidlertid i retning af, at bøtten kan vende, og at forklaringen på datacenter-investeringerne i fremtiden kan være virksomhedens grønne profil.
I hvert fald vil det være uomgængeligt at se på it-driftens strømforbrug, når en virksomheds samlede CO2-udledning gøres op.
Ifølge Steen Vallentin, lektor i virksomheders sociale ansvar ved Copenhagen Business School, beskæftiger 17 ud af de 20 OMX-selskaber sig seriøst med det fænomen, der på engelsk betegnes som Corporate Social Responsibility (CSR).
De små påvirkes af de store
Selv om CSR først og fremmest er på dagsordenen i de større virksomheder, er Steen Vallentin dog ikke i tvivl om, at det også vil påvirke de mindre.
"Det kan godt være, at de mindre leverandører ikke oplever det i dag, men som en del af de større virksomheders værdikæder, vil de før eller siden blive bedt om at forholde sig til emnet," siger Steen Vallentin, der som eksempel nævner staten og visse kommuner, der allerede har sociale eller grønne klausuler i indkøbspolitikkerne.
Helt konkret viser en nyligt gennemført IDC-undersøgelse da også, at 68 procent ikke ved, hvilken grøn profil deres it-leverandør har – men at 27 procent af dem faktisk gerne vil vide det. Det betyder omvendt, vurderer IDC, at 32 procent faktisk har et billede af deres it-leverandørs grønne nuance.
For at være attraktiv
Det var ikke love, regler og regulativer, der fik Dansk Internet Selskab til at vælge en strategi om at blive CO2-neutral.
Den grønne profil været et led i en strategi om at skabe en attraktiv arbejdsplads, som medarbejderne ønsker at være en del af. Men på længere sigt, vurderer Niels Pedersen, vil kunderne også efterspørge social og grøn ansvarlighed.
"Efter vi begyndte med strategien, kom vi blandt andet i dialog med Albertslund Kommune, der har nedskrevne retningslinjer for, hvordan de skal forholde sig til miljøet, når de kigger på tilbud," siger Niels Pedersen.
Dyrere i første fase
Rent faktisk har det i første fase været dyrere at bevæge sig mod en tilværelse som CO2-neutral.
"I første fase er vi blevet CO2-neutrale ved at investere i grøn energi fra vindmøller og plante træer i Afrika. Næste fase drejer sig om at minimere strømforbruget i vores datacenter, som helt klart er storforbruger i strømforbruget," siger Niels Pedersen, kundechef hos Dansk Internet Selskab.
Ud over datacentret indeholder Dansk Internet Selskabs CO2-regnskab også ikke it-mæssige elementer som papirforbrug og strømmen på kaffemaskinen.
Datacentret er voksende miljøsynder
Men det væsentligste post i regnskabet har været datacentret. Det ligger på linje med en opgørelse fra Gartner, der viser, at datacentre står for 23 procent af den CO2-udledning, der kan knyttes til it-driften.
I forbindelse med justeringen i en mere miljøvenlig retning hos Dansk Internetselskab er en af de konkrete aktiviteter en virtualisering af serverparken.
I stedet for Dansk Internet Selskabs 10 servere med en effekt på 350 watt, skiftes de ud med en serverpark, der samlet bruger en effekt på 600 watt. Det er altså en reduktion på 80 procent.
Men også kølingen er en potentiel faktor i kampen for at reducere CO2-udslippet:
"For hver kilowatt, vi bruger i datacenteret, går en tredjedel til køling. Her kunne vi eksempelvis udnytte, at vi om vinteren kan hive kulde ind udefra i stedet for kun at puste varmen ud," siger Niels Pedersen, der også taler om solceller som en mulig strømkilde i fremtiden.
Grønne motiver sjældent udgangspunktet
Ifølge storage-giganten EMC er det dog fortsat sjældent, at der diskuteres nyt datacenter ud fra grønne motiver, vurderer produktchef Niels Astor fra EMC Danmark.
"Bortset fra offentlige udbud er det typisk besparelser på strømforbruget, der driver dialogen om fremtidige investeringer i datacentrene," vurderer Niels Astor.
De fleste dialoger omkring investeringer i datacentrene kommer som en konsekvens af kapacitetsproblemer, fordi behovet for nye servere årligt stiger med 50-60 procent.
Visse steder kan der endda være begrænsninger i, hvor meget mere strøm, der kan trækkes ud af stikkontakterne.