Vi har i det seneste par år set ganske kraftig priskonkurrence på større it-projekter.
Noget der på sin vis er i modstrid med manglen på arbejdskraft. For hvordan kan det hænge sammen med, at priserne på ekspertressourcerne bare stiger og stiger?
Svaret er selvfølgelig andelen af offshore-ressourcer i projektet. De kan på papiret sælges langt under prisen for en lokal ressource, og det har it-branchen så fortalt videre til kunderne – og dermed skabt forventningen om, at sådan er det.
Sandheden er imidlertid, at det er rasende svært at realisere de lave priser i praksis.
En række praktiske problemer gør, at det ikke er helt så ligetil, især i relation til forskelle i arbejdskultur og forståelse af, hvad opgaven og leverancen faktisk indebærer.
Det betyder, at der skal arbejdes hårdt og lægges mange kræfter i at få offshore-delen af et projekt til at fungere. Og det er lig med omkostninger.
Marginerne pressede
Derfor er marginerne for it-leverandørerne pressede. Men nu har kunderne jo vænnet sig til de lavere priser, og har i øvrigt fået øjnene op for, at der er andre muligheder, for eksempel at gå direkte til de stadig mere aggressive indiske spillere.
Løbet er altså kørt for højere priser: Sætter it-branchen priserne op, står sultne indiske spillere parat i kulissen til at overtage kunderne.
Og de er godt i gang med at etablere sig i Europa med lokal repræsentation og consulting leverancekapacitet. Det sker både organisk og gennem opkøb, inklusive kontrakter med overførsel af lokale medarbejdere.
Det seneste eksempel er Infosys’ BPO-kontrakt med Philips i Holland, hvor firmaet overtager Philips’ finans- regnskabs- og indkøbsprocesser, herunder 1.400 medarbejdere placeret i shared service centre i Indien, Polen og Thailand.
IDC vurderer, at kontrakten har en værdi af 250 millioner dollars over en syv-årig periode.
Manglende referencekunder
Langsomt, men sikkert er de indiske spillere på vej, selvom der stadig er mange huller i vejen.
Et problem er manglende referencekunder, enten fordi det er de forkerte opgaver (rene underleverandøropgaver), eller også fordi det er sværere at få kunderne til at træde frem som kunder.
En anden udfordring er, at offshore-rollen også forandrer sig i takt med, at kundernes fokus flytter sig fra ren omkostningsreduktion (som traditionelt har været offshores styrke) til et mere strategisk fokus på at finde den bedste partner.
Infosys-Philips samarbejdet er netop begrundet i Infosys’ kompetencer og erfaring med BPO snarere end den omkostningsreduktion, der utvivlsomt også er en del af aftalen.
De lokale it-leverandører – også her i Danmark – kan med andre ord roligt begynde at se sig over skulderen.
Inderne er på vej, og selvom de også vil forandre sig fra de “lean mean” indiske offshore-leverandører, vi kender dem som i dag, er perspektivet kun mere skræmmende, når de begynder at konkurrere med de danske og europæiske spillere på deres egen hjemmebane: Forretningskendskab og kundenærhed og ikke kun konkurrence på prisen, som vi trods alt har midler imod.
Karsten Fogh Ho-Lanng er analysedirektør i IDC Nordic.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.