Artikel top billede

Inderne kommer – og vil slå os på hjemmebanen

Klumme: Indiske offshore-leverandører begynder at konkurrere med de danske og europæiske spillere på vores egen hjemmebane.

Vi har i det seneste par år set ganske kraftig priskonkurrence på større it-projekter.

Noget der på sin vis er i modstrid med manglen på arbejdskraft. For hvordan kan det hænge sammen med, at priserne på ekspertressourcerne bare stiger og stiger?

Svaret er selvfølgelig andelen af offshore-ressourcer i projektet. De kan på papiret sælges langt under prisen for en lokal ressource, og det har it-branchen så fortalt videre til kunderne – og dermed skabt forventningen om, at sådan er det.

Sandheden er imidlertid, at det er rasende svært at realisere de lave priser i praksis.

En række praktiske problemer gør, at det ikke er helt så ligetil, især i relation til forskelle i arbejdskultur og forståelse af, hvad opgaven og leverancen faktisk indebærer.

Det betyder, at der skal arbejdes hårdt og lægges mange kræfter i at få offshore-delen af et projekt til at fungere. Og det er lig med omkostninger.

Marginerne pressede

Derfor er marginerne for it-leverandørerne pressede. Men nu har kunderne jo vænnet sig til de lavere priser, og har i øvrigt fået øjnene op for, at der er andre muligheder, for eksempel at gå direkte til de stadig mere aggressive indiske spillere.

Løbet er altså kørt for højere priser: Sætter it-branchen priserne op, står sultne indiske spillere parat i kulissen til at overtage kunderne.

Og de er godt i gang med at etablere sig i Europa med lokal repræsentation og consulting leverancekapacitet. Det sker både organisk og gennem opkøb, inklusive kontrakter med overførsel af lokale medarbejdere.

Det seneste eksempel er Infosys’ BPO-kontrakt med Philips i Holland, hvor firmaet overtager Philips’ finans- regnskabs- og indkøbsprocesser, herunder 1.400 medarbejdere placeret i shared service centre i Indien, Polen og Thailand.

IDC vurderer, at kontrakten har en værdi af 250 millioner dollars over en syv-årig periode.

Manglende referencekunder

Langsomt, men sikkert er de indiske spillere på vej, selvom der stadig er mange huller i vejen.

Et problem er manglende referencekunder, enten fordi det er de forkerte opgaver (rene underleverandøropgaver), eller også fordi det er sværere at få kunderne til at træde frem som kunder.

En anden udfordring er, at offshore-rollen også forandrer sig i takt med, at kundernes fokus flytter sig fra ren omkostningsreduktion (som traditionelt har været offshores styrke) til et mere strategisk fokus på at finde den bedste partner.

Infosys-Philips samarbejdet er netop begrundet i Infosys’ kompetencer og erfaring med BPO snarere end den omkostningsreduktion, der utvivlsomt også er en del af aftalen.

De lokale it-leverandører – også her i Danmark – kan med andre ord roligt begynde at se sig over skulderen.

Inderne er på vej, og selvom de også vil forandre sig fra de “lean mean” indiske offshore-leverandører, vi kender dem som i dag, er perspektivet kun mere skræmmende, når de begynder at konkurrere med de danske og europæiske spillere på deres egen hjemmebane: Forretningskendskab og kundenærhed og ikke kun konkurrence på prisen, som vi trods alt har midler imod.

Karsten Fogh Ho-Lanng er analysedirektør i IDC Nordic.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere