Microsoft har købt en aktiepost i Facebook for 1,25 milliarder kroner.
Det har sikret giganten 1,6 procent af Facebook og antyder dermed, at tjenesten har en samlet værdi på mere end 78 milliarder, selvom Facebook endnu aldrig har givet overskud. Det skriver Financial Times.
Microsoft udvider i samme forbindelse sit annoncesamarbejde med Facebook, og får fremover eneret på at levere bannerannoncer til web 2.0-kometen på verdensplan.
Facebook vokser i øjeblikket omkring seks gange hurtigere end verdens største online sociale netværk MySpace.
Derfor kan investeringen sagtens vise sig at give pote, vurderer Microsoft. Facebook har omkring 50 millioner brugere, og voksede med seks procent i september.
Forenter 200-300 millioner brugere
”facebook har mulighed for at nå til 200-300 millioner brugere. Vi tror det er et realistisk bud. Hvis du kombinerer det med en beskeden omsætning pr. bruger, så kan man meget hurtigt lande på de værdier,” siger Kevin Johnson, chef for Microsofts Platform and Services division til Financial Times.
Microsoft har været eneleverandør af bannerreklamer på Facebook i USA, og med den nye aftale bliver den aftale forseglet og udvidet til også at gælde internationalt.