Der skal findes en fælles målestok for internettrafik.
På sigt skal den fælles målestok skabe en vejledning for annoncører, der kører reklamekampagner på tværs af landegrænser.
IAB - Interactive Advertising Bureau – der sammen med European Interactve Advertising Association, står bag projektet, er en fælles organisation for en lang række spillere på det interaktive marked og har organisationer i mange lande verden over.
Foreningen af Danske Internetmedier (FDIM) er IABs repræsentant i Danmark, og i arbejdet deltager også repræsentanter fra Sydamerika, Australien, USA, Canada, Frankrig Storbritannien, Belgien, Tyskland, Østrig og Polen.
Forskellige målemetoder
Projektet skal i første omgang gennemgå de analysemetoder, der bliver benyttet i de enkelte lande.
Fordi der er så mange forskellige målemetoder i de enkelte lande, er det umuligt at sige, hvornår det vil kunne lade sig gøre at sammenligne trafiktallene for de enkelte lande.
Tidligere på året indførte Danmark en ny måling for internettrafik, der er en kombination af en ren optælling (site centric), telefonanalyser og brugerpanel.
Ifølge FDIM vinder kombinerede målinger indpas i flere og flere lande. En del europæiske lande kører i dag med rene cookie-baserede site centric målinger, mens USA og Canadas trafiktal er baseret på en rene panelundersøgelser.