Computerworld News Service: En topchef i Microsoft forsvarede pc-installeret software, der har været grundlaget for firmaets indtjening de seneste tre årtier, med at selv internettjenestebaserede virksomheder som Google stadig har brug for det.
Udtalelsen fra Jeff Raikes, præsident for Microsofts bussiness applications division, kommer i en tid, hvor Microsoft forsøger at positionere sig, som et firma, der er i stand til at levere applikationer over internettet, såvel som på pc'er, der er firmaets normale distributionsmetode.
"Det er interessant, at nogle af vores konkurrenter gør sig til talsmænd for at softwaren er død," siger Jeff Raikes.
"Jeg tror, at de er bekymrede for, at folk rent faktisk godt kan lide, hvad de har ved hånden, og at den sande succes ligger i at bruge kombinationen."
Microsoft er kommet under øget pres fra firmaer som Salesforce.com, der har specialiseret sig i web-baseret CRM-applikationer, og Google, hvis Docs er et online alternativ til Microsoft Office.
Web-baserede programmer synes at være billigere, lettere at opdatere og kun behøve et minimum af installeringer, da programmet køres via webbrowseren.
Det bedste fra to verdener
Jeff Raikes sagde i sit indlæg til 3.300 kunder ved firmaets store Convergence-konference i Bella Center i København, at kun Microsoft kan levere "det bedste fra traditionel software i kombination med 'software as a service'."
Senere sagde Jeff Raikes, at Google var blevet klar over, at selskabets web-baserede programmer trænger til forbedringer på brugerens pc, og pegede på Google Gears, der er en række open source-redskaber, som kan bruges til at udvikle programmer, der kan afvikles offline og så synkroniserer, når brugeren igen er online.
"Det er fascinerende at opleve, at nogle af firmaerne nu forsøger at vende tilbage til det, vi har sagt, og tilbyder ting som Gears for at kunne arbejde offline eller gøre nytte af den globale computerkraft," sagde Jeff Raikes.
Microsoft bruger Outlook og Internet Explorer som brugerinterface til de serverbaserede virksomhedsapplikationer.
Ved konvergens-konferencen promoverede Microsoft den kommende Microsoft Dynamics CRM 4.0, der tidligere gik under kodenavnet "Titan". Programmet vil komme i en lokalt installeret version samt i en hosted version.
Microsoft, der startede dets business-applikationsdivision i 2001, har nu 475.000 brugere af dets CRM-produkter fordelt over 11.000 virksomheder.
I sit fjerde regnskabskvartal fik firmaet 85.000 nye brugere, oplyste Jeff Raikes.
Oversat af Bo Madsen.