Brugerne slår journalisterne på nettet

New Media Days: Marketingdirektør for Technorati Peter Hirshberg peger på, at i det digitale univers har mediehuse kun chance for at overleve, hvis de giver plads til direkte samtale med brugerne.

Glem alt om forbrugeren. Velkommen til brugeren.

I dag har internettet givet alle, der vil, muligheder for at blive hørt med blogs, video, MySpace og Facebook overalt online.

Og de store gamle mediehuse - og resten af erhvervslivet for den sags skyld - må finde sig i, at kunderne taler om dem hele tiden. Og for deres egen skyld må de hellere begynde at ændre adfærd, påpeger amerikaneren Peter Hirshberg.

"Dette er en forfærdelig tid for dårlige produkter ... eller dårlig journalistik," siger han.

Peter Hirshberg er marketingdirektør for Technorati, som er en speciel søgemaskine for blogs i direkte konkurrence med blandt andet allround-søgemaskinen Google. I skrivende stund har Technorati registreret 109,2 milliioner blogs.

Første taler på New Media Days

Peter Hirshberg var første taler på konferencen New Media Days 07 i København, hvor folk fra den gamle medieverden og de nye medier har sat i hinanden stævne onsdag og torsdag i denne uge.

I dag famler den samlede medieverden og andre dele af erhvervslivet efter, hvordan de får transformeret deres bestående forretninger, så de ikke bare overlever men også kan vokse og få succes i den nye medievirkelighed.

Nemlig at læserne, forbrugerne og resten af omverdenen taler, kommenterer, kritiserer og diskuterer deres produkter.

Med andre ord har det etablerede erhvervsliv mistet en stor del af kontrollen med, hvad der bliver sagt om dem og deres forretninger, lyder pointen fra Peter Hirshberg.

Ikke bare medierne

Det er nemlig ikke bare medieverdenen, som må leve med en anden virkelighed.

En it-virksomhed som amerikanske Sun Microsystems har grebet denne nye virkelighed noget andet an end normalt. Helt fremme på it-producentens præsentationer af produkter, har Sun givet bloggere og andre plads til at kommentere produkterne.

Ucensureret vel at mærke.

Eksemplet fremhæves af Peter Hirshberg som et eksempel på, at erhvervslivet er nødt til at give plads til blogs og andre diskussioner med forbrugerne. Ellers risikerer de at tabe i spillet om forbrugernes gunst.

Henvendelser og kritik skal tages alvorligt med det samme. Alternativet er, at deres varemærker bliver ramt af en negativ bølge fra blogs og andre fora på nettet.

Den afgørende pointe i den sammenhæng er, at brugerne først og fremmest stoler på det, der kommer fra andre brugere frem for de etablerede medier, staten, politikere eller andre af fortidens autoriteter.

Radikalt anderledes

Ifølge Peter Hirshberg har nemlig langt over halvdelen af brugerne på nettet nemlig en radikalt anden bevidsthed end tidligere tiders seere eller forbrugere.

"De ser sig selv, som de har et publikum," pointerer han. Med deres blogs på Technorati, video på YouTube eller billeder på Flickr har de lige så vel et publikum som de store mediehuse.

Som et par aktive eksempler på dette, havde Peter Hirshberg taget fra de omfattende brande, der lige nu hærger det sydlige Californien.

En geografilærer havde kombineret data fra den amerikanske rum-organisation NASA med Google Maps, så man kunne se udbredelsen af de ødelæggende ildstorme.

En anden havde skabt en blog, der videregav oplysninger om behovet for nødhjælp til ofrene for naturkatastrofen.

Konferencen New Media Days fortsætter i morgen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere