Glem alt om forbrugeren. Velkommen til brugeren.
I dag har internettet givet alle, der vil, muligheder for at blive hørt med blogs, video, MySpace og Facebook overalt online.
Og de store gamle mediehuse - og resten af erhvervslivet for den sags skyld - må finde sig i, at kunderne taler om dem hele tiden. Og for deres egen skyld må de hellere begynde at ændre adfærd, påpeger amerikaneren Peter Hirshberg.
"Dette er en forfærdelig tid for dårlige produkter ... eller dårlig journalistik," siger han.
Peter Hirshberg er marketingdirektør for Technorati, som er en speciel søgemaskine for blogs i direkte konkurrence med blandt andet allround-søgemaskinen Google. I skrivende stund har Technorati registreret 109,2 milliioner blogs.
Første taler på New Media Days
Peter Hirshberg var første taler på konferencen New Media Days 07 i København, hvor folk fra den gamle medieverden og de nye medier har sat i hinanden stævne onsdag og torsdag i denne uge.
I dag famler den samlede medieverden og andre dele af erhvervslivet efter, hvordan de får transformeret deres bestående forretninger, så de ikke bare overlever men også kan vokse og få succes i den nye medievirkelighed.
Nemlig at læserne, forbrugerne og resten af omverdenen taler, kommenterer, kritiserer og diskuterer deres produkter.
Med andre ord har det etablerede erhvervsliv mistet en stor del af kontrollen med, hvad der bliver sagt om dem og deres forretninger, lyder pointen fra Peter Hirshberg.
Ikke bare medierne
Det er nemlig ikke bare medieverdenen, som må leve med en anden virkelighed.
En it-virksomhed som amerikanske Sun Microsystems har grebet denne nye virkelighed noget andet an end normalt. Helt fremme på it-producentens præsentationer af produkter, har Sun givet bloggere og andre plads til at kommentere produkterne.
Ucensureret vel at mærke.
Eksemplet fremhæves af Peter Hirshberg som et eksempel på, at erhvervslivet er nødt til at give plads til blogs og andre diskussioner med forbrugerne. Ellers risikerer de at tabe i spillet om forbrugernes gunst.
Henvendelser og kritik skal tages alvorligt med det samme. Alternativet er, at deres varemærker bliver ramt af en negativ bølge fra blogs og andre fora på nettet.
Den afgørende pointe i den sammenhæng er, at brugerne først og fremmest stoler på det, der kommer fra andre brugere frem for de etablerede medier, staten, politikere eller andre af fortidens autoriteter.
Radikalt anderledes
Ifølge Peter Hirshberg har nemlig langt over halvdelen af brugerne på nettet nemlig en radikalt anden bevidsthed end tidligere tiders seere eller forbrugere.
"De ser sig selv, som de har et publikum," pointerer han. Med deres blogs på Technorati, video på YouTube eller billeder på Flickr har de lige så vel et publikum som de store mediehuse.
Som et par aktive eksempler på dette, havde Peter Hirshberg taget fra de omfattende brande, der lige nu hærger det sydlige Californien.
En geografilærer havde kombineret data fra den amerikanske rum-organisation NASA med Google Maps, så man kunne se udbredelsen af de ødelæggende ildstorme.
En anden havde skabt en blog, der videregav oplysninger om behovet for nødhjælp til ofrene for naturkatastrofen.
Konferencen New Media Days fortsætter i morgen.