Oulu, Finland: Efterårsmørket ligger som en tung, grå dyne over den nordfinske by Oulu denne morgen.
Alligevel er der allerede tidligt om morgenen gang i Nokia-kontorerne, da Computerworld træder ind i den del af Nokia-land, Nokia Research Center, som er med til at tegne telegigantens fremtid ved hjælp af forskning og udviklingsstrategier.
Grænserne er i bogstaveligste forstand godt bevogtet i Nokia, for de fremmødte journalister til arrangementet The Way We Live Next får ikke lov til at begive sig rundt i bygningerne på egen hånd.
Måske er det fair nok, for Nokia Research Center, der globalt tæller omkring 800 medarbejdere, er trods alt stedet, hvor de store tanker bliver tænkt. De tanker, der skal gøre Nokia bedre end Samsung, LG og Motorola. For ikke at nævne dem med iPhone.
Sådan bliver du innovativ
For Petteri Alinikula er innovation ligeså livsnødvendigt som at spise og sove. Som vice president i Nokia Research Center er han ansvarlig for, at selskabet kan nuppe den mobile førertrøje fra konkurrenterne inden for blandt andet interaktive teknologier, internet og trådløse forbindelser.
"Et åbent sind er det stærkeste innovations-redskab," lyder den korte version af idé-opskriften fra Petteri Alinikula, der har været ansat i Nokia Research Center siden 1993 og har en Ph.d. i elektronisk design fra Pennsylvania universit.
"Jeg føler egentlig ikke, at vi har nogen højere visdom, der fortæller os, hvordan det skal gøres. Vi forsøger at opnå det fra flere via flere forskellige tilgange," fortæller han til Computerworld.
Helt så simpelt er det dog ikke i Nokia, for hos verdens største mobilproducent har man en innovations-strategi, der omfatter hele organisationen, hvilket i praksis vil sige de over 21.000 personer, placeret i 11 lande, der arbejder med forskning og udvikling i Nokia.
"Vi opfordrer hele organisationen til at komme med nye idéer. Det behøver ikke at være særligt konkrete idéer, men vi har en måde, hvorpå vi udvælger de mest lovende eller kontroversielle idéer," siger Peterri Alinikula.
To fremgangsmåder
Nokia Research Center, som altså kun udgør en mindre del af forskningen og udviklingen i Nokia, har fået patent på over 600 idéer og teknologier, siden enheden blev skabt i 1986.
Ifølge Petteri Alinikula er der to fremgangsmåder, der går igen, når der skal tænkes innovativt om nye mobil-teknologier: Enten forsøger man at finde en løsning på et eksisterende problem, eller også forsøger man at finde et formål med en eksisterende løsning. Den ene fremgangsmåde er ikke nødvendigvis bedre end den anden, forklarer han.
"At finde en løsning på et problem er selvfølgelig meget lige ud af landevejen-innovation. Ikke desto mindre er der blevet skabt mange store opfindelser ved at finde et formål med en løsning."
Som et eksempel nævner Petteri Alinikula SMS'erne, der oprindelig var skabt til interne formå i teleindustrien, men endte med at blive en ekstremt succesfuld mobil-teknologi på massemarkedet.
Eller for at skifte til en helt anden branche; Viagra blev oprindelig skabt til at behandle depressioner, men den lille pille viste sig som bekendt også at have andre, store, fordele.
Fejl er en del af spillet
Den allervigtigste egenskab, man skal besidde, hvis man ønsker at være et nytænkende og nyskabende teknologiselskab er dog evnen til at acceptere fejl.
Innovation handler om at prøve nye ting, og en vis mængde af de ting, man prøver, må nødvendigvis vise sig ikke at give de store resultater med det samme – men gevinsten skal nok komme på sigt, mener Petteri Alinikula.
"Det er et paradoks. Du ønsker ikke at starte på noget, som du forventer vil blive en fiasko, men når vi ser tilbage, er det samtidig meget let at se, hvor meget fejltagelserne har gavnet virksomheden med," siger han og peger blandt andet på DAB (Digital Audio Broadcasting), som et eksempel på en teknologi, Nokia har brugt en del kræfter på uden at få den umiddelbare gevinst ud af det.
"Det er det gode ved en relativ stor organisation, at vi har råd til det. Det kan godt være, at vi ikke ser gevinsterne lige med det samme, men efter en del skridt ser du, at det var godt, at vi gjorde det," lyder det fra Petteri Alinikula.
Læs mere om Nokias innovationsstrategi og de konkrete, nye teknologier fra selskabet i avisen Computerworld i næste uge.