Forbrugere klager forgæves over flækkede skærme

Forbrugere ringer forgæves til Forbrugerstyrelsens hotline og klager over flækkede skærme på telefoner og kameraer. Ofte er de selv skyld i skaden.

Forbrugerstyrelsens hotline får en del henvendelser fra forbrugere, der har knækket eller beskadiget skærmen på deres kamera eller mobiltelefon. Tendensen er stigende i takt med de voksende skærmstørrelser.

”Store skærme er jo en fordel på alle mulige andre måder, men når skærmene bliver større og større, så vil flere af dem også gå i stykker,” siger Marie Hummeluhr, forbrugerrådgiver i Forbrugerstyrelsen.

Mange forbrugere synes, det er for dårligt, når deres skærm går i stykker og tror, at fejlen er omfattet af købeloven.

”Men det er den kun, hvis fejlen er til stede på købstidspunktet. Ellers skal der ligge en principiel afgørelse om, at skærmen er for skrøbelig,” siger Marie Hummeluhr.

Pas selv på skærmen

Sådan en afgørelse findes indtil videre ikke, og Forbrugerstyrelsen råder derfor folk til at passe bedre på deres store, flotte skærme.

Hos Nokia har man ingen tal for, om der er flere telefoner hvor skærmen går i stykker. Men man enig i, at folk skal være forsigtige med deres telefoner.

”Mobiltelefoner bliver jo mere og mere som computere, og dem ved folk godt de ikke kan tabe på gulvet, uden de går i stykker,” siger Anders G. Larsson Nokias Customer Service Manager for Danmark.

I en pressemeddelelse giver forbrugerstyrelsen tre gode råd, til hvordan forbrugere kan undgå, at deres dyre skærme lader livet:

Undgå at have en telefon i baglommen, eller på anden måde klemme den unødigt.

Undgå at støde skærmen, ved for eksempel at have den i en taske fyldt med tunge bøger eller opbevar telefon og kamera i et hårdt etui, der beskytter mod slag og stød.

Anders G. Larsson er helt enig med Forbrugerstyrelsens råd.

”Vi fraråder også, at man opbevarer sin telefon - uanset skærmstørrelse -løst i en taske, eller i en lomme sammen med en masse andre ting. Man skal passe på den, ligesom en computer,” siger Anders G. Larsson.

Forbrugerstyrelsen er ikke klar over, hvor mange der opbevarer telefonen i baglommen eller lignende.

”Rådene skal illustrere, at man altså skal passe på, at skærmen ikke bliver udsat for mere end den kan holde til. For det meste er det ens eget ansvar,” siger Marie Hummeluhr.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere