Vejen frem er den nye Office Communications Server (OCS) 2007.
Det mener den spæde danske it-virksomhed Svar Danmark, der så dagens lys i juli 2007.
Microsofts OCS gør det muligt for virksomheder at installere VoIP-telefonsystemer og styre virksomheders instant messaging, e-mail og videokonferencer på et enkelt IP-netværk.
Med kernekompetencer inden for IP-telefoni satser distributørvirksomheden stærkt på at blive en betydelig spiller på markedet, og direktøren er ikke i tvivl om, at det vil lykkedes.
Unik
”Vi er en nichedistributør, som bærer forhandleren og slutkunden hele vejen igennem – og holder fast. Det er sjældent, at distributører tilbyder hele paletten," pointerer administrerende direktør, Jørgen Lerdrup.
Svar er hoveddistributør i Danmark af produkter fra det tyske IP telefoni firma Swyx, som er førende i markedet i Europa.
Ydelserne er forskellige efter kundernes behov. Alt fra projektledelse, installation, rådgivning, serviceaftaler eller blot produktleverance, kan virksomheden klare.
Salg og fakturering foregår altid i samarbejde med en forhandler.
Officiel OCS-distributør
At blive officielt Microsoft-distributør af OCS´en er også en forhåbning for virksomheden, der er Microsoft-certificeret og bruger HP-servere til alle deres installationer.
”Vi håber også at komme tættere på Microsoft og mener, at Microsoft-verdenen er vejen frem. For Swyx er ikke det eneste, vi gerne vil sælge. OCS er også en del af det,” erkender direktøren.
Selvtilliden er heller ikke til at tage fejl af.
”Vi skal vokse med minimum 100 procent til næste år, og jeg føler mig overbevist om, at vi kan klare det. Vi har en del kunder, der er på vej ind, men det er vigtigt for os ikke kun at tage flere kunder ind. Strategien er altid at sikre kvaliteten – både før og efter salget. For IP-telefoni er et fantastisk produkt, men man skal sørge for at holde det ved lige,” forklarer Jørgen Lerdrup.
Svar Danmarks kundeportefølje, der blandt andet består af Totempo og BoVest, tæller knap 74 kunder i øjeblikket.
Lige nu har virksomheden seks ansatte, men søger efter tre mere. Planen er at udvide medarbejderstaben til 20 næste år.
Dernæst står Sverige og Norge for tur med København som hovedsæde for Norden.
Virksomheden skal ansætte en country manager for Danmark, Sverige og Norge, hvor nuværende administrerende direktør Jørgen Lerdrup bliver ansvarlig for det skandinaviske marked.
Markedet vokser
Ifølge Brian Troelsen, teleanalytiker hos IDC Nordic, er det nødvendigt for små virksomheder at have en kritisk masse for at slå igennem.
Han gør opmærksom på, at markedet for IP-telefoni vokser kraftigt i hele Norden på grund af migration fra traditionelt telefoni til IP-telefoni på erhvervsmarkedet.
”Der kan sagtens være plads til nye aktører, som binder tingene på en ny måde,” siger han.
Han ser et skifte inden for IP-telefoni.
”Hvor man tidligere har fokuseret meget på at få produktet til at virke, er næste skridt at bygge nogle spændende applikationer oveni. Og her har Swyx nogle ret gode applikationer,” fortæller Brian Troelsen.
Swyx har solgt IP-telefoni siden 1999, og løsningen er installeret hos mere end 5.000 firmaer og 230.000 brugere.
Det placerer Swyx over firmaer som for eksempel Cisco, Avaya og Siemens i det europæiske VOIP marked (SMB).
Swyx er delvist ejet af Deutsche Telekom, som sælger produkterne under navnet Octopus Netphone.
Den administrerende direktør i Svar Danmark ejer 10 procent af virksomhedens aktier, fem procent er ejet af teknisk direktør Jesper Pedersen, og resten er en række investorer i Island herre over. Hvem investorerne er, vil direktøren ikke røbe.
I næsten 10 år har Svar i Island eksisteret og sidder ifølge Jørgen Lerdrup på en stor markedsandel.