Adobe MAX 2007, Barcelona: Adobe er primært kendt som et firma, der udvikler grafik-, web- og medieprogrammer, men på dagens key note-session på MAX 2007-konferencen i Barcelona, annoncerede firmaet i dag to udviklingsprodukter.
Adobe vil levere voice over ip-løsninger direkte fra selskabets Flash-afspiller.
Det er et projekt, der minder om Skype, men med den tilføjelse, at udviklerne kan bygge funktionen ind i deres egne applikationer.
Adobes ledende software-arkitekt, Kevin Lynch, fortæller i et interview med Computerworld, at tjenester som CoCoMo og Pacifica, som kodenavnene i øjeblikket lyder, er et led i Adobes strategi, der skal gøre det muligt for virksomheder at bygge deres egne rich internet-applikationer.
Telefoni fra Flash
Pacifica-projektet giver udviklere mulighed for at integrere telefonsamtaler i applikationer, der er udviklet med Adobe Flex, Adobe Integrated Runtime (AIR) eller i Flash.
Flex er Adobes udviklingsplatform, som bruges til at bygge web-baserede applikationer, der indeholder multimediemoduler.
AIR, der i øjeblikket kun er tilgængelig i en betaversion, gør det muligt at tage web-applikationer udviklet med Flex og afvikle dem på en klient.
Den første beta-version af Pacifica er klar i slutningen af denne måned, men udviklerholdet løftede i dag sløret for nogle af de muligheder, som den nye teknologi vil bringe.
Fra scenen blev der således foretaget direkte telefonopkald fra Flash-afspilleren til både andre computere og til mobiltelefoner i salen.
Pacifika er en point to point-tjeneste, der ikke skal benyttes en tung infrastruktur, men kan skabe direkte kontakt mellem Adobe-applikationer.
Tjenesten vil ligeledes understøtte muligheden for at implementere tekst-messaging i applikationerne.
Microsoft har det forkerte udgangspunkt
Det andet udviklingsprojekt er CoCoMo, der ifølge Adobe skal være rammen for de næste generationer internetkonferenceværktøjer.
Som det er tilfældet med Pacifica, giver det udviklerne mulighed for at integrere video, tale og tekst i selve applikationerne, og de to projekter ligner således hinanden på flere områder.
Adobe vil selv hoste tjenester, der giver mulighed for at elementer, som live video-streaming, instant messaging og whiteboard-funktioner kan integreres i applikationerne.
Virksomheder som Microsoft og IBM tilbyder allerede lignende applikationer, men Adobes tilgang til markedet er meget anderledes, fortalte Kevin Lynch.
"Vi har stor erfaring med klientteknologi i form af eksempelvis Flash, der er installeret på 98 procent af verdens maskiner, og derved kan vi hurtigt bringe mulighederne ud til alle brugere," sagde Lynch.
Brugerne behøver således ikke installerer ny klient- eller server-software, hvilket er en stor forskel fra virksomheder som Microsoft og IBM.
"Microsoft tager udgangspunkt i deres software, vi tager udgangspunkt i brugerne," sagde Kevin Lynch.
Adobe MAX 2007 afholdes i USA, Spanien og Japan, og er firmaets årlige konference, der benyttes til at udveksle visioner og fremvise produkter.