Mere end 200 millioner brugere. I gennemsnit klikker 5,1 procent af internettets brugere ind på MySpace i løbet af en uge.
Med medieimperiet News Corp. og Rupert Murdoch i ryggen. Og til med Google som partner. MySpace synes uovervindelig som den ultimative sociale platform på nettet.
Og dog synes det som om MySpace er på retur. En hurtig sammenligning af mellem MySpace og den unge konkurrent Facebook viser, at flere og flere klikker ind på Facebook.
Alt imens trafikken til MySpace synes at stagnere eller nærmest at falde. Ifølge målingerne på Alexa.com er MySpace stadigt større end Facebook, men fortsætter den nuværende tendens vil der ikke går lang tid, før rollerne er byttet om.
Både når det gælder antallet af sidevisninger og hvor mange mennesker, der dagligt klikker ind på sitet.
Flere svenskere end danskere
Ifølge Alexa havde Facebook besøg af 4,2 procent af internettets brugere i løbet af en uge.
Næsten 40 procent af brugerne af Facebook kommer fra Nordamerika, USA og Canada, men antallet af brugere uden for det amerikanske kontinent stiger.
I går aftes (onsdag den 10. oktober kl. 21.35) var antallet af danskere registreret som 66.437. Sverige har til sammenligning registreret 477.741 beboere på Facebook.
Hvad sætter denne bevægelse i gang væk fra et socialt netværk til et andet?
I en af de seneste artikler i den trykte udgave af Computerworld har lektor Lisbeth Klastrup, IT-universitetet i København, peget på, at brugerne bevæger sig fra det ene netværk til det andet for at genopbygge deres net af venner. Man flytter sig fra MySpace til Facebook.
Velkommen til legestuen
Men uden nødvendigvis at slette sin profil. Mens MySpace og Facebook konkurrerer direkte om at tiltrække brugerne, så kan mere niche orienterede produkter som Linkedin og det danske Kommunikationsforum opfylde brugernes behov for at se seriøse ud over kolleger, konkurrenter og partnere.
Mens legestuen foregår på Facebook, MySpace eller danske DKBN, er brugerne nålestribede et andet sted.
Men på trods af skiftet i trafikmønstre væk fra MySpace og hen mod Facebook, er det alt for tidligt at dømme MySpace død og borte.
Engang var Googles Orkut netværk det hotteste hotte. I dag hører man ikke meget til Orkut, men i august 2007 havde netværket stadig 67 millioner brugere. Samme historie gør sig gældende for Friendster, der heller ikke dominerer medierne længere, men dog stadig har 48 millioner brugere.
Musikere og bands
Og de millioner af brugere udgør et publikum, som annoncører vil betale for at komme i kontakt med.
Netop fordi de sociale netværk er i stand til at holde brugernes opmærksomhed i meget længere tid end for eksempel online nyhedsmedier.
MySpace har indtil nu tiltrukket et væld af musikere og bands, der udstiller sig for fans og pladeselskaber online.
Så mon ikke Rupert Murdochs MySpace vil tjene gode penge i fremtiden, selv medierne og brugerne flokkes om Facebook. Eller de andre konkurrenter som måtte komme.