De mangler erfaring, kritisk sans og er nemme at præge og påvirke.
Det var bagtanken, da Forbrugerombudsmanden bestemte sig for at undersøge, om virksomhederne overholder de særlige regler, når de markedsfører deres produkter til børn og unge på nettet.
I samarbejde med en række organisationer har Forbrugerombudsmanden iværksat den nye kampagne, der er planlagt til at løbe i ca. fire måneder.
”Markedsføring målrettet børn og unge er et område, vi prioriterer højt i vores daglige arbejde. Nettet er et specielt område, hvor det ofte kræves, at man for eksempel selv deltager i et spil for at blive eksponeret for en reklame. Vi har endnu ikke overblik over problemets omfang, og derfor går vi nu selv ud og undersøger det”, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.
Kampagnens formål er at afdække, om der er problemer.
Afklaring
”Kampagnen er en undersøgelse af, om virksomhederne tager de fornødne hensyn og overholder de særlige regler, som gælder på området. Men samtidig er det en orientering, både i forhold til virksomhederne og forældrene, om, hvilke regler, der gælder” siger Birgitte Wested, jurist hos Forbrugerombudsmanden.
”Der er ingen tvivl om, der er nogle problemer. Men hvor ofte, hvor mange, og hvor alvorligt det er, har vi ikke noget overblik over. Det skal undersøgelsen hjælpe med,” fortæller juristen.
Forbrugerombudsmanden har i forbindelse med kampagnen oprettet en mail, hvor forældre, lærere og andre voksne kan indberette markedsføring over for børn og unge, der er i strid med lovgivningen
”Internettet er en vigtig platform for børn og unges sociale liv og et afgørende redskab at være fortrolig med, når de træder ind i voksenlivet om nogle år. Så vi er bestemt ikke ude på at begrænse deres færden eller skræmme dem væk fra nettet. Vi vil bare gerne sikre os, at reglerne for markedsføring over for børn og unge også bliver overholdt, når de bevæger sig rundt på nettet”, siger Henrik Øe.
Han opfordrer samtidig alle voksne til at tale med de unge om reklamens mange ansigter.