Ombudsmand vil granske online-reklamer for børn

Forbrugerombudsmanden vil afdække, om færdselsregler for markedsføring over for børn og unge bliver overholdt.

De mangler erfaring, kritisk sans og er nemme at præge og påvirke.

Det var bagtanken, da Forbrugerombudsmanden bestemte sig for at undersøge, om virksomhederne overholder de særlige regler, når de markedsfører deres produkter til børn og unge på nettet.

I samarbejde med en række organisationer har Forbrugerombudsmanden iværksat den nye kampagne, der er planlagt til at løbe i ca. fire måneder.

”Markedsføring målrettet børn og unge er et område, vi prioriterer højt i vores daglige arbejde. Nettet er et specielt område, hvor det ofte kræves, at man for eksempel selv deltager i et spil for at blive eksponeret for en reklame. Vi har endnu ikke overblik over problemets omfang, og derfor går vi nu selv ud og undersøger det”, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Kampagnens formål er at afdække, om der er problemer.

Afklaring

”Kampagnen er en undersøgelse af, om virksomhederne tager de fornødne hensyn og overholder de særlige regler, som gælder på området. Men samtidig er det en orientering, både i forhold til virksomhederne og forældrene,  om, hvilke regler, der gælder” siger Birgitte Wested, jurist hos Forbrugerombudsmanden.

”Der er ingen tvivl om, der er nogle problemer. Men hvor ofte, hvor mange, og hvor alvorligt det er, har vi ikke noget overblik over. Det skal undersøgelsen hjælpe med,” fortæller juristen.

Forbrugerombudsmanden har i forbindelse med kampagnen oprettet en mail, hvor forældre, lærere og andre voksne kan indberette markedsføring over for børn og unge, der er i strid med lovgivningen

”Internettet er en vigtig platform for børn og unges sociale liv og et afgørende redskab at være fortrolig med, når de træder ind i voksenlivet om nogle år. Så vi er bestemt ikke ude på at begrænse deres færden eller skræmme dem væk fra nettet. Vi vil bare gerne sikre os, at reglerne for markedsføring over for børn og unge også bliver overholdt, når de bevæger sig rundt på nettet”, siger Henrik Øe.

Han opfordrer samtidig alle voksne til at tale med de unge om reklamens mange ansigter.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere