Da Swirlnet med Samir Lehaff deltog i Edison-prisen 2007, var det bærende koncept trådløs kommunikation.
Produktet med det mundrette navn Swirl var en stemmestyret internet-terminal, der skulle give brugeren talestyret adgang til trådløs kommunikation, information og underholdning. Swirlen eksisterer dog ikke længere i sin oprindelige form.
“Vores første løsning levede ikke op til vores forventninger. Udviklingen har simpelthen løbet den første Swirl over ende. Derfor videreudviklede vi produktet og valgte rent strategisk at fokusere på et smallere segment,” fortæller Samir Lehaff.
Denne erkendelse betød, at markedsføringen af Swirlen blev udsat, hvilket har medført en mindre omsætning for 2007 end ventet. First North-noterede Danventures, der har Swirlnet som den eneste virksomhed i sin portefølje, forventer derfor en omsætning på højst to millioner kroner for 2007.
Samtidig forventer selskabet et minus på mellem 15 og 17 millioner kroner.
Omkostningerne til relanceringen af produktet betyder, at Danventures har set sig nødsaget til at planlægge en kapitaludvidelse til finansiering af videreudvikling og markedsføring af Swirlnets nye løsning senere på året eller til næste forår.
Det nye og smallere segment, som Swirlnet satser på, er fitness, og Samir Lehaff håber, at det nye koncept vil slå an blandt det stigende antal fitnessudøvere verden over.
“Konkurrencen på fitnessmarkedet er lidt mere overskuelig. Der er ikke nogen store spillere, der dominerer markedet. Samtidig er højere livskvalitet og dermed motion oppe i tiden. Derudover er underholdning ved at blive en fast bestanddel af fitnessmarkedet i kraft af udviklingen på MP3-området,” forklarer Samir Lehaff.
“Vores ændrede strategi med at fokusere på fitnessmarkedet betyder, at vores investeringer ikke går tabt, fordi den gamle platform i betydeligt omfang er blevet genanvendt i den nye fitnessløsning.”
Nu skal der swirles
Swirlnets nye løsning består af to ting. For det første en lille Bluetooth-enhed med 1 GB hukommelse til musik samt indbygget pulsmåler. Den anden del består af en internettjeneste, hvor brugerne kan udarbejde fitnessprogrammer i discipliner som løb, spinning, roning og cykling.
Når træningsprogrammet er oprettet, er der mulighed for enten at uploade musik fra ens private musiksamling eller benytte den musik, der allerede ligger på Swirlnets internetportal swirlfit.com.
Dernæst kan man vælge, at musikken skal matche intensiteten i intervaltræningen. Når det er gjort, er træningsprogrammet klar til at blive downloadet til enten Swirlen eller en hvilken som helst MP3-afspiller.
“Welcome to Your Swirlfit running program. Today’s run will last for 50 minutes. And it’s going to be a tough run.”
Sådan lyder de første ord, der strømmer ud gennem høretelefonerne og stemmen fortsætter:
“Start jogging at a light pace. Hold your upper body straight and relax your shoulders. Pick up the pace a little as you get warmer.”
“Ideen med den opmuntrende stemme er at skabe motivation for fitnessudøveren. Undersøgelser har vist, at folk ikke skelner mellem en syntetisk stemme og en levende person.” fortæller Samir Lehaff, der håber, at fitnessudøvere fremover vil Swirle, når de dyrker fitness.
Stemmen fortæller også udøveren, hvor høj pulsen skal være i de enkelte intervaller.
Bruger man Swirlen, vil stemmen også give besked, hvis pulsen ikke ligger på det ønskede niveau.
Lancering lige om hjørnet
“You will soon be getting warm and ready for some higher intensity intervals. You should slowly warm up to a heart rate of 138 and try not to get any higher for now. Enjoy your run.”
Inden længe vil forbrugerne kunne høre disse ord gennem høretelefonen. Swirl og Swirlfit-tjenesten lanceres nemlig efter planen i slutningen af oktober.
Samir Lehaff kan endnu ikke helt løfte sløret for, hvordan produktet skal sælges. Swirlnet er dog i forhandlinger med sportskæder i både USA og Danmark. Derudover planlægger virksomheden salg via internettet.
Markedsføringen af produktet vil også begynde i slutningen af oktober, i første omgang via internettet og forhandlere af sportsudstyr.
“Det er rigtigt, at vi har brugt relativt lang tid på at finde frem til det rette koncept. Men det har været afgørende for os at finde det rigtige brohoved, hvor vi kan udbrede vores produkt. Og dér passer fitnessmarkedet rigtig godt til vores platform,” siger Samir Lehaff om relanceringen af Swirlen.
“Get ready to work a little harder now. Pick up the pace a lot. You should hit a heart rate of 158.”
Ikke kun arbejdet med at få de sidste detaljer på plads omkring relanceringen af Swirlen har budt på udfordringer.
Danventures, der ejer Swirlnet, og som også har Samir Lehaff som direktør, blev i foråret noteret på den lille børs First North. Og siden noteringen i februar i år til i dag er kursen faldet støt fra 78 til omkring 9 kroner.
Samtidig er de to virksomheder havnet i en række negative omtaler i medierne. Der har blandt andet været kritiske røster fremme om, at Samir Lehaff før er gået konkurs med et par selskaber samt, at han tidligere uden succes har forsøgt sig med stemmestyring af e-mail.
Justering en nødvendighed
“Focus on maintaining the speed and keeping the rhythm. Stay focused. Pick up the pace a bit. Your heart rate should hit 170. You might start feeling some burning in your legs and your breathing is hard but controlled.”
Kritikken har ikke fået Samir Lehaff til at miste fokus, men har dog gjort et vist indtryk på ham:
“Det er da klart noget, jeg tænker over. Men Swirlnet er altså endnu i startfasen. I den fase handler det om at være lynhurtig til at tilpasse virksomhedens strategi til markedet. Det er typisk for en startvirksomhed at lave kraftige justeringer undervejs,” mener Samir Lehaff.
“Der er simpelthen alt for mange ubekendte variable til slavisk at kunne følge en forudbestemt kurs. Løbende justeringer er nødvendige. Det er en del af den færdighed, aktionærerne forventer, at du besidder. Du skal ikke stædigt holde fast. Det vil med sikkerhed gøre det svært for dig at overleve.”
Samir Lehaff henviser til virksomheden Touchwave, som han sagde farvel til i 1999.
“I starten var ideen med Touchwave at skabe integration mellem virksomheders omstillingsanlæg og deres datasystemer. Kort efter begyndte hypen omkring VOIP. Derfor lavede vi lidt om på tingene. Og med de justeringer skabte vi et produkt, der førte til et salg af virksomheden,” siger han og henviser dermed til de godt 350 millioner kroner, som Ericsson betalte for Touchwave.
“Decrease the pace a good bit.Awesome. You have rocked your intervals. Well done.”
Om så også aktionærerne kvitterer med et job well done, når Swirlen bliver relanceret, er endnu for tidligt at sige, men Samir Lehaff er fortrøstningsfuld.
“Det eneste, vi kan gøre, er at levere resultater. Og vi er absolut under maksimalt pres for at levere varen. Men det glæder vi os også til at gøre,” siger han.
For 2008 budgetterer virksomheden dog foreløbig med et nulresultat forudsat, at det det nye Swirlnet-produkt lever op til forventningerne, og at det lykkes selskabet at rejse ekstra kapital gennem en kapitaludvidelse via Danventures.