Samarbejdstjenester mangler integration

Manglende integration er den hyppigste årsag til, at it-chefer og beslutningstagere i virksomheder er utilfredse med samarbejdstjenester på nettet, viser undersøgelse.

Samarbejdstjenesterne på internettet er en god ide, men lige nu er vi ikke så glade for dem i vores virksomheder.

Det er meldingen fra flere end halvdelen af de it-chefer og beslutningsdeltagere, der deltog i en undersøgelse foretaget af Avanade.

Eksemplerne der var omfattet i undersøgelsen, inkluderede e-mail, instant messaging, videokonferencer og intranet.

I de fleste tilfælde var det den manglende integration, respondenterne beklagede sig over, hvilket giver slutbrugerne mange frustrationer, siger Larry LeSueur fra Avanade.

"Kun 11 procent har en strategi for implementeringen af teknologierne i deres eksisterende miljøer," siger han. "Det betyder ikke, at e-mail eller IM ikke er værdsat, men det er den manglende integration mellem de to, der er problemet."

Han tilføjer, at slutbrugerne opererer med for mange brugerflader i løbet af en arbejdsdag. "It-medarbejderne bærer byrden, som den manglende integration skaber.

It-cheferne kæmper også med at opgøre den reelle værdi i form af investeringsafkastet. "Det er virkeligt det sværeste at kvantificere. Nogle gange når du frem til et tal, men det fortæller kun om en del af det samlede billede," siger LeSueur.

Det er også svært at beregne produktivitetsstigningen, som følge af indførelsen af disse teknologier.

Men selvom de nye teknologier ikke altid kan omsættes til regnskabstal (til glæde for den finansielle chef) der typisk er nødvendige, når der skal foretages it-investeringer; så mener 95 procent af it-cheferne, at de øger medarbejderproduktiviteten, hvilket kan tilskynde til fremtidige investeringer, siger LeSueur.

"Lige nu kan investeringer være svære at retfærdiggøre, men de véd, at disse teknologier udgør et paradigmeskifte," siger han.

Best practice ved indførelsen

Start smart. Før du investerer i online samarbejdsværktøj, bør du foretage en realistisk vurdering af de eksisterende løsninger (selv e-mail-programmerne). Hvis der er klager over disse, er det måske en god ide, at få løst dem først.

Understreg integration. Prøv at anskue alle samarbejdsprodukterne som et samlet billede, eller ligefrem ét program. Flere og flere softwarefirmaer udvikler software, der ikke anerkender eksistensen af andre programmer.

Værdsæt de bløde værdier. Hårde tal om investeringsafkast og lignende er svære at få. En simpel værdi kan være hastighed: Måske kan en gruppe ved hjælp af et IM-chat room lave det samme på en time, som eller ville tage en dag, hvis de fulgte e-mail-tråde.

På jagt efter bedre teknologier

Undersøgelsen fra Avanade viser, at kun 45 procent af virksomhederne er tilfredse med samarbejds- og kommunikationsteknologierne.

En medvirkende faktor: Kun 11 procent har en samlet dokumenteret, og implementeret, strategi for kommunikations- og samarbejdsprogrammerne.

Planlagte træk: 71 procent af de amerikanske firmaer sagde, at de behøver at indføre ny teknologi, for at udvide de digitale samarbejdsmuligheder. For eksempel vil 79 procent implementere virksomhedssøgeværktøj; i dag har 59 procent gjort dette.

Og 68 procent vil indføre virtuelle arbejdsplads-redskaber, hvilket 48 procent allerede har gjort.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere