Danske virksomheder, der gerne vil på CeBIT 2008, har igen i år muligheden for at deltage i den danske fællesstand.
Det er meningen, at mindst 10 virksomheder skal udstille på den danske fællesstand.
”CeBIT har fået konkurrence fra en del mindre specialmesser, hvor nogle udstillere er forsvundet til. Men hvis man er en mindre dansk software- eller it-servicevirksomhed, der gerne vil ud i Europa, så er CeBIT stadig, uden konkurrence, den messe man skal være på,” siger Henrik Egede, underdirektør i foreningen IT-Branchen.
CeBIT oplevede sin storhedstid omkring 2001, hvor der var 8.000 udstillere og over 800.000 besøgende. I 2007 var udstillertallet tættere på de 6.000, og besøgstallet var omkring 480.000. Besøgstallet var dog en steget i forhold til året før.
CeBIT er trods faldende udstillertal stadig den største it-messe i verden, hvilket kan gøre det svært for mindre virksomheder at blive set.
”Der er en synergieffekt i fællesstanden. Hvis en kunde kommer ind for at snakke med en virksomhed, så vil han måske også gerne snakke med naboen. Det trækker simpelthen flere folk til,” siger Rikke Lacoppidan fra Dimex ApS, der er officiel repræsentant i Danmark for Deutsche Messe AG, der arrangerer CeBIT.
”Hvis man er en ny eller mindre virksomhed kan det godt være svært at tiltrække sig opmærksomhed på en stand på tre gange tre meter. En dansk fællesstand skaber en del opmærksomhed, også i pressen,” siger Rikke Lacoppidan.
Danskerne bliver købt
Også danske udstillere bliver der færre af. Blandt andet fordi nogle bliver købt af udenlandske virksomheder. I 2007 var der omkring 30 danske udstillere, tallet har været faldende i nogle år.
I hvert fald tre udstillere, der var på messen i 2007 er blevet opkøbt af udlandet, og kommer derfor ikke i 2008, men Rikke Lacoppidan understreger at interessen stadigvæk er stor.
”Den bliver brugt på en anden måde i dag. Mange networker, prøver at finde forhandlere og holder deres møder på messen nu,” siger Rikke Lacoppidan.
”Tidligere var det meget produktlanceringer, men de foregår ofte mere direkte overfor kunderne i dag. Det er også en af grundene til at der er færre udstillere i dag,” siger Henrik Egede.