Den danske it-reparatør og servicevirksomhed ServiceGruppen går på jagt efter nye kunder uden for landets grænser og bliver en nordisk koncern med etableringen af datterselskaber i Sverige, Norge og Finland.
Den nordiske ekspansion kommer i kølvandet på en række strategiske tiltag, som har forandret ServiceGruppen.
Selskabet var tidligere mest kendt for at være stedet, hvor store hardwareproducenter som IBM henvendte sig, når de skulle have repareret og vedligeholdt pc'er og andre apparater
Reparationer og it-drift
Den del af forretningen fylder stadig meget i virksomheden, der opererer fra dets reparations- og klargøringscenter i Hedehusene uden for København.
Men virksomhedens satsning på outsourcing af it-drift, hvad enten det handler om hardware support, hosting, facility management eller outsourcing, fylder mere og mere.
Virksomheden vil fremover tilbyde et samlet driftskoncept på nordisk plan.
"Vores ekspansionsstrategi er en reaktion på en række nye trends i markedet, som betyder, at der efterspørges nye ydelser," siger Preben Duus Jørgensen, administrerende direktør i ServiceGruppen i en pressemeddelelse.
"Vi oplever, at mange producenter ønsker at indgå nordiske aftaler, og samtidig har flere af vores kunder udtrykt ønske om, at vi dækker deres behov for it-drift i Norden," fortsætter han.
ServiceGruppen jager nordiske partnere
ServiceGruppen har udpeget Kenneth Sverker Nilsson til at stå i spidsen for den nordiske ekspansion. Målet er at udbygge den danske forretning til en kvart milliard kroner, hvor den nordiske andel om tre år skal udgøre 20 procent af omsætningen.
"Vi har etableret regionskontorer i Oslo, Göteborg og Espoo i Finland, og er ved at lægge sidste hånd på en række praktiske foranstaltninger, der gør os køreklar på det nordiske marked," siger han.
Han forklarer, at ServiceGruppen arbejder på at indgå partnerskabsaftaler omkring lokal OnSite service, og at selskabet er ved at få styr på logistikken i de tre lande.
"Vi kommer med en meget stor portion erfaring og ekspertise, men de lokale netværk er afgørende for, at vi lykkes og at satsningen er rentabel," siger Kenneth Sverker Nilsson.