Den lille forskel er stor på nettet

Mænd og kvinder bruger nettet næsten lige meget. Men på helt forskellige ting. Kvinderne netværker og slår ting op, mens mænd læser nyheder. Det viser en ny undersøgelse fra eJour.

Mænd og kvinder bruger nettet næsten lige meget, men forbruget er vidt forskelligt.

Mens kvinder bruger tiden på netdating, sociale netværk og tøjkøb, bruger mændene tiden på at læse om fodbold og nyheder. Det konkluderer journalist og webrådgiver Kristoffer Gravgaard i en undersøgelse foretaget for eJour.

eJour udgives af Danmarks Journalisthøjskole og skriver om journalistik på nettet.

Undersøgelsen er lavet på baggrund af Foreningen af Danske Internetmediers (FDIM)’s ny målesystem Gemius.

Ved hjælp af en avanceret kombination af simpel trafikmåling på medlemmernes websteder og en fokusgruppe på mere end 100.000 personer giver systemet mulighed for at kortlægge trafikken på medlemmernes steder.

Undersøgelsen viser, at den hjemmeside, som kvindelige brugere i gennemsnit bruger mest tid på, er Arto.dk.

Med mere end ni timer om måneden er tidsforbruget næsten to en halv time længere end de mandlige brugeres.

Arto henvender sig primært til børn og teenagere. Også Netdate.dk, Dating.dk og Trendsales.dk er store tidsslugere for kvinder.

Kvinderne dominerer også på Rejseplanen.dk, Netdoktor.dk og Viunge.dk. Sidstnævnte er med 90 procent kvindelige brugere det danske netmedie, hvor et køn har den største andel.

Bold og Ekstra Bladet

For mænd er det især på sportsitet Bold.dk, de bruger mere tid end pigerne. Mandlige brugere får i gennemsnit to timer og 19 minutter på siden, mens de kvindelige brugere kun bruger lidt over 30 minutter om måneden.

Også hos de danske netaviser er der tydelig forskel på kønnene. Stort set alle har primært mandlige brugere. Erhvervsaviserne Borsen.dk og epn.dk har mindre end en tredjedel kvinder blandt læserne. Computerworld.dk’s læserskare er endnu mere mandsdomineret. Her er under en fjerdedel kvinder.

Kun Kristeligt Dagblad på nettet har med 50,2 procent flere kvindelige brugere end mænd.

På de allerstørste sider er mænd og kvinder nogenlunde lige repræsenteret. Krak og Danmarks Radio er de to mest besøgte for begge køn. Kvinder slår lidt oftere adresser op, end de går ind på dr.dk, for mænd er det omvendt.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

21. november 2024 | Læs mere


Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere