Den lille forskel er stor på nettet

Mænd og kvinder bruger nettet næsten lige meget. Men på helt forskellige ting. Kvinderne netværker og slår ting op, mens mænd læser nyheder. Det viser en ny undersøgelse fra eJour.

Mænd og kvinder bruger nettet næsten lige meget, men forbruget er vidt forskelligt.

Mens kvinder bruger tiden på netdating, sociale netværk og tøjkøb, bruger mændene tiden på at læse om fodbold og nyheder. Det konkluderer journalist og webrådgiver Kristoffer Gravgaard i en undersøgelse foretaget for eJour.

eJour udgives af Danmarks Journalisthøjskole og skriver om journalistik på nettet.

Undersøgelsen er lavet på baggrund af Foreningen af Danske Internetmediers (FDIM)’s ny målesystem Gemius.

Ved hjælp af en avanceret kombination af simpel trafikmåling på medlemmernes websteder og en fokusgruppe på mere end 100.000 personer giver systemet mulighed for at kortlægge trafikken på medlemmernes steder.

Undersøgelsen viser, at den hjemmeside, som kvindelige brugere i gennemsnit bruger mest tid på, er Arto.dk.

Med mere end ni timer om måneden er tidsforbruget næsten to en halv time længere end de mandlige brugeres.

Arto henvender sig primært til børn og teenagere. Også Netdate.dk, Dating.dk og Trendsales.dk er store tidsslugere for kvinder.

Kvinderne dominerer også på Rejseplanen.dk, Netdoktor.dk og Viunge.dk. Sidstnævnte er med 90 procent kvindelige brugere det danske netmedie, hvor et køn har den største andel.

Bold og Ekstra Bladet

For mænd er det især på sportsitet Bold.dk, de bruger mere tid end pigerne. Mandlige brugere får i gennemsnit to timer og 19 minutter på siden, mens de kvindelige brugere kun bruger lidt over 30 minutter om måneden.

Også hos de danske netaviser er der tydelig forskel på kønnene. Stort set alle har primært mandlige brugere. Erhvervsaviserne Borsen.dk og epn.dk har mindre end en tredjedel kvinder blandt læserne. Computerworld.dk’s læserskare er endnu mere mandsdomineret. Her er under en fjerdedel kvinder.

Kun Kristeligt Dagblad på nettet har med 50,2 procent flere kvindelige brugere end mænd.

På de allerstørste sider er mænd og kvinder nogenlunde lige repræsenteret. Krak og Danmarks Radio er de to mest besøgte for begge køn. Kvinder slår lidt oftere adresser op, end de går ind på dr.dk, for mænd er det omvendt.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere