Min næste blender skal hedde Blendtec, og jeg kan næsten ikke vente på, at den gamle går i stykker.
Jeg elsker Blendtec for deres videoer “Will It Blend”, hvor virksomhedens direktør, Tom Dickson, blender alt fra golfbolde til en spritny iPhone. Se dem alle på willitblend.com.
Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at blendere fra Blendtec er af høj kvalitet. Det kan jeg jo se, selvom Tom Dickson ikke siger et eneste rosende ord om produktet.
Den første video kostede mindre end 100 dollars at producere og trak flere end seks millioner besøgende til willitblend.com på en uge.
Blendtecs omsætning steg 43 procent i 2006 og stiger fortsat i år. Andre virksomheder står i kø for at annoncere i videoerne, og Blendtec tjener titusindvis af dollar om året på reklamer i deres reklame.
Videoerne er spredt til alverden gennem YouTube, og på hver video er der fra start til slut et lille skilt med adressen til willitblend.com. Det gav øjeblikkelig trafik til Blendtecs websted.
Kampagnen “Will It Blend” vil gå over i historien, ingen tvivl om det. Og det vil marketingchefen hos Blendtec, Georg Wright også. Det var nemlig hans ide.
Blendtecs kampagne er et vellykket eksempel på viral markedsføring, hvor internettets brugere sender links til hinanden.
Stor gennemslagskraft
Herhjemme har Rådet for Større Færdselssikkerhed med speedbandits.dk og Udenrigsministeriet med DetKanKosteEnMillion.dk haft succes med samme model.
Viral markedsføring kan give stor gennemslagskraft for et lille budget, men det kræver en god ide. Kun 15 procent af kampagnerne fungerer, viser en rapport fra JupiterResearch.
De fleste giver op på forhånd og holder sig til den gode gamle form: Reklamer.
Der går ikke en uge uden nye tal, der viser imponerende vækstrater for annoncering på web, og det er næppe en overraskelse, at der nu så småt er kommet reklamer i videoerne på YouTube.
I første omgang kun i USA og kun i videoer fra producenter, der har en aftale med Google, som ejer YouTube.
Denne reklameform spås stor vækst i de kommende år, men er reklamer virkelig, hvad erhvervslivets fantasi rækker til? Jeg mener: Hvorfor betale for at genere folk med sit budskab, når man kan få dem til at hente det selv, friviligt – og gratis.
Få dit eget tv-show
Hvis du ikke lige har en fantastisk idé til en film, alle vil linke til, hvad så med dit eget tv-show? Det har vinhandleren Gary Vaynerchuk, hvor han i daglige episoder fortæller om vin.
Hver episode har 30.000 seere, og Gary sælger vin for 50 millioner dollars om året. Se hans show på tv.winelibrary.com.
Gary er ikke særlig original, han øser bare af sin viden i sin egen specielle stil. Det er ikke så vanskeligt at gøre noget tilsvarende, og det kan være langt mere effektivt end reklamer.
Blendtec og Gary Vaynerchuk har fået opmærksomhed, de umuligt kunne have betalt sig fra med traditionel reklame. Sådan vil det selvfølgelig ikke gå for alle, men det er da forsøget værd, når det nu er næsten gratis.