Den danske it- og telekæmpe TDC skruer op for investeringerne på it-området for at få ryddet op i dets gamle it-systemer.
De næste tre år vil TDC derfor investere 700 millioner kroner i it årligt.
Pengene skal primært bruges til at opbygge en ny it-platform for de vigtigste forretningsprocesser i TDC.
Det fortalte Jens Alder, da han i går briefede danske journalister om den strategi, der skal gøre TDC's drøm om at blive den stærkeste spiller på det nordiske erhvervsmarked for it- og teleydelser til virkelighed.
"Vores mål er at kunne tilbyde sammenhængende tjenester på alle terminaler og netværk uanset tid og sted i Norden. Det blokerer vores it-systemer for i dag," siger Jens Alder.
Han forventer, at milliardinvesteringerne i it vil resultere i en produktivitetsstigning hos TDC på mellem 20 og 30 procent.
Derudover skal den nye it-arkitektur reducere tidsforbruget i forbindelse med lancering af nye produkter med 67 procent.
"Investeringerne kommer indenfor en lang række it-områder. Eksempelvis CRM-systemer," siger Jens Alder.
Ud over it-investeringer rummer strategien også massive investeringer i TDC's accesnet, mobilnettet og i divisionen Erhverv Norden, der får 450 millioner kroner om året de næste tre år til at harmonisere produkt- og procesplatforme i Norden.
Men omdrejningspunktet er den ny it-arkitektur, der skal gøre det meget enklere for TDC at lancere nye produkter og pleje kunderne.
Det ligger helt i tråd med det fokus, Jens Alder har rettet mod it-området, siden han afløste Henning Dyremose i chefstolen.
Det medførte i januar, at han løftede Jørgen Jakobsen ud af datterselskabet TDC Services og indsatte ham som koncernens første it-direktør med direkte reference til Alder.
Det gjorde han for at vise alle, hvor vigtigt det var, at få ryddet op i TDC's gamle it-arkitektur, som i løbet af få år ikke kan understøtte det tidligere telemonopols forretningsgange.
TDC's it-direktør, Jørgen Jakobsen, har tidligere fortalt Computerworld, at TDC fremtidige it-infrastruktur bliver baseret på standard it-systemer og inspiration fra andre televirksomheder, der bliver implementeret med en minimal tilpasning til TDC's nuværende forretningsprocesser.