Tema: Business Intelligence: Mens interessen for business intelligence i bredest mulig forstand tilsyneladende bare fortsætter med at vokse, så er der også kommet fart på salget af løsninger i den mere avancerede del af softwaresegmentet.
Analysehuset IDC Nordic forventer således, at salget af software til analyser vil opleve en vækst, der ligger mellem to og tre procent over de syv til otte procents vækst i softwaresalget generelt, som tegner sig frem til 2011.
Det fortalte IDC Nordics administrerende direktør Per Andersen, da SAS for nylig havde inviteret professor Thomas H. Davenport til København for at tale om, hvordan virksomheder kan bruge analysebaseret konkurrence som en ny vinderstrategi.
Et emne der tilsyneladende interesserer de største danske virksomheder. For professor Davenport trak ikke bare fulde huse til arrangementet på Hotel Mariott. Aftenen før havde emnet og Davenports indlæg fået en række toperhvervsfolk til et eksklusivt arrangement hos USA's ambassadør i Danmark.
Den første ægte nyhed
"Analyseværktøjer er den første ægte it-nyhed i det her årti, der jo stort set har været præget af den depression der tog fart i 2000 og 2001.
Men med den øgede anvendelse af analyseværktøjer, ser vi de første konkrete tegn på, at vi flytter os fra teknik til processer, når vi taler it," siger professor Thomas H. Davenport, der til daglig er professor på Babson College.
I 2004 bad softwarehuset SAS ham om at skrive en bog om, hvordan virksomheder anvender analyseværktøjer til at skabe vækst og udvikling.
"Da jeg gik i gang fandt jeg ud af, at emnet har forandret sig meget de seneste år og i stadig flere virksomheder er analysearbejdet blevet helt centralt. Vi er endelig begyndt at bruge data i stedet for bare at samle data – en udvikling jeg har ventet på i mange år," siger han.
Tidligere på året udkom bogen "Competing on Analytics – The New Science of Winning" så på Harvard Business School Press. Og for direktøren hos udgiveren, Eric J. McNulty er der ingen tvivl om, at Davenport og hans medforfatter Jeanne G. Harris har fat i den lange ende:
"Stærke processer er forudsætningen for at vinde over konkurrenterne i dag. Og analyse er et værktøj til at skabe stærke processer," siger Eric J. McNulty.
Beslutningens anatomi
"Analyse er en disciplin under business intelligence. Og der er grundlæggende to måder at opfatte anvendelsen af analyse på. Enten ved at bruge analyse på dele af virksomheden eller ved at gøre det til en afgørende del af beslutningsarbejdet i virksomheden. Men det er kun den sidste opfattelse, der er analysebaseret konkurrence," siger Thomas H. Davenport.
"Beslutningsarbejde består af en del ulidenskabelige elementer som data, statistik og analysen af dem, der i rigoristiske processer giver helt præcise beslutningsgrundlag. Men derudover består beslutningsarbejde også af lidenskablige elementer som intuition, kreativitet og indsigt," fortæller han.
Jo mere centralt analyse står i beslutningsarbejdet, desto mindre kommer de lidenskabelige elementer til at fylde og dermed bliver træfsikkerheden for beslutningen alt andet lige større.
Selvom Thomas H. Davenport understreger, at netop intuition, kreativitet og indsigt jo er en hovedingrediens i ledelse og altid vil spille en afgørende rolle for beslutningsarbejdet.
Thomas H. Davenport går lidt rundt om den varme grød , for netop beslutningens anatomi er et emne, der på ingen måder er kortlagt. Og professoren regner med, at det vil blive et af de områder, der kommer til at fylde meget i ledelsesforskning i de kommende år.
Forbrugerrettet
Til gengæld demonstrerer han gerne med eksempler: Hotelkæden Mariott var den første hotelkæde til at bruge analyseværktøjer til at bestemme prisen på et værelse afhængig af udsigten til antallet af gæster beregnet på baggrund af geografi, aktuelle begivenhed og så videre.
Den amerikanske kasinokæde Harrah's er et andet eksempel på en virksomhed, der var ved at blive kørt fuldstændig over af de store eventyr-kasioner i Las Vegas. Men så gik ledelsen i gang med systematisk at anvende analyseværktøjer til præcist at forudsige, hvad netop deres kunder ønsker.
"Finansverden er den store kampplads for analysebaseret konkurrence lige nu. Men detailhandlen kommer til at følge efter sammen med rejsebranchen og stort set alle forbrugerrettede forretninger," siger Thomas H. Davenport.