Den velkendte medalje med titlen ’Computerworld Sovereign 2005’ er noget af det første, man får øje på som gæst i receptionen hos SAP Denmark A/S.
Den vidner om, at det ikke er første gang, virksomheden løber med prisen for bedste ERP-software.
Virksomheden er kendt for komplekse ERP-systemer med lange implementeringstider rettet mod de helt store virksomheder, men fortsætter med at udvide fokus mod de nedre segmenter af markedet.
”Man kan nok ikke tilskrive regnskabet en bestemt satsning, men der er nogle områder, vi har arbejdet på igennem længere tid. Vores business process-platform er brudt igennem, og det er vi også længere nede i markedet, hvor vi hele tiden får flere kunder,” forklarer direktør Kenneth Mandrup.
Han vil gerne sælge større mængder og mere stabilt i den del af markedet for at kalde det et egentligt gennembrud, men ellers er han ganske godt tilfreds med firmaets 2006-regnskab.
Baggrunden for førstepladsen er en stabil omsætning og tæt på en fordobling af bundlinjen på trods af, at arbejdsstyrken er blevet reduceret med næsten 15 procent.
"Vi har taget nogle af organisationens spidskompetencer og samlet dem på europæisk plan, så hele Europa kan trække på en pool af superspecialister. Det har bevirket en reduktion af vores medarbejdere, men betyder også, at vi nu er i stand til at komme bedre ud med vores løsninger,” fortæller Kenneth Mandrup.
Mere fleksibel platform
SAP oplever også, at kunderne i stigende grad søger løsninger, der ikke bare er solide og driftsikre, men som også skal være fleksible og kunne integreres med andre systemer.
"Vores eksisterende kunder vil have det nyeste, bedste og mest fleksible, men de ønsker ikke en reimplementering af hele systemet for at komme over på en ny platform. De vil kunne drive deres forretning, mens opgraderinger står på,” forklarer Kenneth Mandrup.
Derfor har virksomheden redesignet deres business process-platform ved at bevæge sig mere i retning af en serviceorienteret arkitektur (SOA).
Oven på den fleksible platform placerer SAP et applikationslag, hvor man finder den kode, der differentierer den enkelte kunde fra konkurrenterne.
Den sidste stump – det som SAP kalder x-apps – kan konsulentvirksomhederne færdigudvikle.
"På den måde har vi et meget fleksibelt system, som gør kunderne i stand til at møde deres udfordringer i fremtiden,” forklarer Kenneth Mandrup.
100.000 kunder i 2010
Ifølge direktøren er det de samme processer, der kører i en lille som i en stor virksomhed, og i virkeligheden er de lige komplicerede. Derfor kommer SAP’s erfaring med de store virksomheder også de mindre og mellemstore til gode.
"De får et koncentrat. De får noget, der er ’proven world class’. Når de store kan være i det, så kan de mindre som regel også godt,” fortæller Kenneth Mandrup.
Han er overbevist om, at SAP er så stor en organisation, at der er plads til at fokusere på flere områder ad gangen. Da han startede i virksomheden for 12 år siden, var der omkring 5.000 ansatte. Det tal er nu vokset til 42.000. Det samme antal som der er kunder. I 2010 er målet 100.000 kunder.
"De resterende kunder finder vi ikke i den høje del af markedet, hvor vi i forvejen har en relativ høj markedsandel. Derfor skal vi nedad i markedet, og på sigt skal SAP leve af de mange små kunder,” slår SAP direktøren fast.
SAP vil intensivere sin indsats mod de små kunder, selvom det gennem det sidste år allerede har fokuseret størstedelen af deres marketingsressourcer mod denne del af markedet.
"Vi kan godt mærke, at der allerede er sket et holdningsskift, men det skal være mere markant. Folk har stadig den opfattelse, at SAP er for de store. Det er vi også. Men vi er også for de små,” forsikrer Kenneth Mandrup.