Gad vide om Google cheferne har koldsved?
En handel til næsten 17 milliarder risikerer at gå fløjten. Og hvad værre er; drømmen om en endnu større bid af det lukrative online reklamemarked risikerer også at fordufte, hvis EU forbyder Google at overtage reklameselskabet DoubleClick.
En overtagelse, der ifølge konkurrenter vil give Google en alt for stærk position på markedet for online reklame.
”I dag har EU-kommissionen større muligheder for at skride ind for at beskytte konkurrencen. Også selv om Google med købet af DoubleClick får en dominerende stilling,” siger Peter L. Vesterdorf, kontorchef i Håndværksrådet og ekspert i EU-konkurrenceret.
Kan trække ud
Under alle omstændigheder risikerer Google at skulle vente helt op til fire måneder på, om EU godkender overtagelsen af DoubleClick.
Når sagen kan trække ud, er det fordi milliardtransaktionen betyder, at Google, verdens førende søgemaskine, med handlen overtager DoubleClick, der er ledende inden for at sende reklamer ud på nettet.
Og det har virkelig fået konkurrenterne Microsoft og Yahoo! op af stolene. Begge selskaber har advaret både de amerikanske og europæiske konkurrencemyndigheder om, at Google ville komme til at dominere det vildt voksende reklamemarked.
Nu har EU-kommissionen meldt ud med en deadline for den videre forløb i sagen, der kan få afgørende betydning for, hvem bliver den største og stærkeste på reklamemarkedet.
Inden den 26. oktober vil EU enten godkende handlen, forlænge fristen med to uger eller gå i gang med en fire måneders undersøgelse.
Konkurrenterne imod
Google indleverede sin ansøgning om godkendelse til EU fredag den 21. september, og reaktionen kom prompte fra konkurrenten Yahoo!:
”Handlen rejser en række vigtige spørgsmål om fremtidens online-markedsføring. Det gør det nødvendigt at tage en dybdegående debat og undersøgelse af internet medier, annoncører, teleselskaber og regeringer i og uden for Europa,” sagde Toby Coppel, chef for Yahoo!’s europæiske forretning.
Også de amerikanske konkurrencemyndigheder er blevet bedt om at se nærmere på den forestående overtagelse af DoubleClick, netop fordi den vil give Google alt for meget magt over online markedsføring
”Men spørgsmålet er, om man overhovedet kan se online markedet isoleret fra det samlede reklamemarked,” spørger Peter L. Vesterdorf.