Indien har i løbet af 2006/07 styrket sit globale lederskab på markedet for outsourcing af forretningsprocesser (BPO) og it-services.
Med en samlet årlig vækst på 34 procent i eksporten af BPO og it-services sidder Indien nu på 65 procent af det 800 milliarder kroner store globale offshore marked for it.
Det fremgår af oplysninger som den indiske it-brancheforening Nasscom har fremlagt.
Den voldsomme efterspørgsel efter indiske it-ydelser har skabt et lokalt jobboom i sektoren. Fra 316.000 ansatte i den indiske BPO- og it-serviceindustri er tallet vokset til 553.000 i 2007, og forventningen lyder på yderligere fremgang i 2008.
For at bevare lederskabet på BPO og it-service har medlemmerne af Nasscom lanceret et projekt ’Brand India’, der skal overbevise potentielle kunder fra resten af verden om, at landet råder over tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft, der samtidig har ordentlige arbejdsvilkår.
Blandt initiativerne er et frivilligt etisk kodes, der skal fremme best practice inden for HR.
Kodeksen indeholder generelle såkaldte medarbejdervenlige tiltag, sikring af medarbejdernes personlige velbefindende og sikkerhed, et etisk kodeks for, hvordan man ansætter folk, virksomhedens sociale ansvar og specifikke brancheafhængige tiltag.