De danske ejendomsmæglere er ved udgangen af oktober klar med en større opgradering af deres fælles boligsøgeside på internettet – boligsiden.dk.
Fra at være en lavprofileret og nødtørftig præsentation af samtlige boliger til salg hos landets ejendomsmæglere, skal boligsiden.dk ifølge vicedirektør Thomas Torp fra Dansk Ejendomsmæglerforening (DE) til at bide skeer med alternative søgemaskiner på internettet som for eksempel boliga.dk og boligtorvet.dk.
”Vi giver boligsiden en markant opgradering, så vi bedre kan tage kampen op mod de andre portaler,” siger Thomas Torp.
Boliga.dk udfordrer
Bag DE’s offensiv på internettet gemmer sig to ting.
For det første er ejendomsmæglerne trætte af, at alternativer side som boliga.dk snabler ejendomsmæglernes data fra internettet, blot for at præsentere dem på en lidt fiksere måde og – set med ejendomsmæglerøjne – tilføjet kontroversielle oplysninger om nedsættelser i udbudsprisen, og hvor længe de enkelte ejendomme har været til salg.
Dernæst frygter ejendomsmæglerne også, at det vil lykkes for eksempelvis boliga.dk at etablere sig som søgemaskinen på boligmarkedet. Det vil nemlig ifølge direktør Frank Ryslev fra Nykredit Mægler være en økonomisk bet for branchen og dens kunder.
”Vi er bange for, at der er nogle, der får etableret et monopol på boligsøgninger, så man er nødt til at betale for at blive vist på deres internetsider. Vi har før oplevet den slags monopoler på avissiden, og det førte til en kraftig stigning i annoncepriserne. Det vil vi forhindre sker på internettet,” siger Frank Ryslev.
Uændret siden 1999
Midlerne er så altså blandt andet en kraftig opgradering af ejendomsmæglernes fælles aktivitet boligsiden.dk. Fra udgangen af oktober kan man blandet andet finde nye statistikker om blandt andet prisniveauer i de kvarterer, hvor man søger bolig.
Målet er at sætte sig helt og aldeles på boligsøgningen på internettet.
”Søgemulighederne, muligheder for kortsøgning og kortvisning samt de statistiske oplysninger bliver bedre. Ligesom den bliver løftet i design og brugervenlighed. Men vi vil vægte troværdighed i oplysningerne højere end alle mulige smarte funktionaliteter,” siger Thomas Torp.
Udspillet skal blandt andet ses i lyset af, at boligsiden.dk stort set ikke har forandret sig siden lanceringen i 1999.
Det har blandt andet boliga.dk benyttet sig af og står lige nu som den største udfordrer på boligsøgemarkedet.
Boliga.dk blev oprettet for under et år siden som et fritidsprojekt af to unge iværksætttere, der syslede med at kombinere Google Earth med kortvisninger af boliger til salg på internettet. Siden fik succes med det samme, og i sommer skød Euroinvester penge i Boliga og overtog samtidig 51 procent af ejerskabet.
Aktiv blokade af boliga.dk
Ejendomsmæglerne mener dog, at boliga.dks succes i høj grad bygger på at stjæle data fra ejendomsmæglernes side, og derfor har Dansk Ejendomsmæglerforening forsøgt at blokere datafanget fra boligsiden.dk.
”Det er muligt, det er tilladt at stjæle data fra ejendomsmæglerbranchen, og vi vil ikke gå rettens vej for at få vores vilje. Men det må så være tilladt for os at låse døren, når nogen forsøger at stjæle fra os,” siger Thomas Torp.
Konkret har Dansk Ejendomsmæglerforening hyret et firma til at sætte en maksimal grænse for, hvor mange søgninger man kan lave på boligsiden.dk pr. IP-adresse. Nybolig er på vej med samme søgebegrænsning på deres side.
Hos boliga.dk er direktør Bo Blangstup overrasket over ejendomsmæglernes linje.
"Vi prøvede at tale med ejendomsmæglerforeningen i begyndelsen, men de ville ikke rigtig tale med os," siger Bo Blangstrup, der bestemt ikke mener, at det ligger fuldstændig fast, hvilke data boliga.dk må hente på nettet.
"Vi vil vise alt, vi kan få lov til, og vi synes er relevant for siden. Vi undersøger for eksempelvis mulighederne for at vise faktisk salgspriser og indkøbe data fra OIS (Offentlige InformationsServer, red.)," siger han.
Boligsiden.dk har 10 millioner såkaldte emnevisninger om måneden, mens boliga.dk er oppe på 6 millioner sidevisninger om måneden.
Læs mere om ejendomsmæglernes kommende satsning på it og internettet i fredagens trykte udgave af Computerworld.