Mange danskere vælger 3 - men er det nok?

Teleselskabet 3 skovler kunder ind. Men er det nok til at tjene penge?

Fra 3.425 kunder til 194.424 af slagsen på blot tre år. Umiddelbart har teleselskabet 3 præsteret en stor vækst på kort tid. Selskabet sidder i dag på 3,3 procent af det danske marked for mobiltelefoni.

Væksten fremgår af den Teleårbog for 2006, som IT- og Telestyrelsen offentliggjorde torsdag i denne uge.

Ifølge årbogen har 3 en markedsandel på knap 60 procent af de 326.927 danskere, der har et abonnement på 3G-telefoni.

Væksten stikker så meget mere i øjnene, fordi kun 3, CBB Mobil og Sonofon har udvidet deres andel af et marked, der er vokset med lidt under 400.000 nye abonnenter.

Måske overskud

Men er væksten tilstrækkelig til, at selskabet kan få overskud på sin danske forretning?

Svaret kan ifølge teleanalytiker Poul Jessen fra Danske Bank meget vel ende med et ja.

”Jeg vil ikke udelukke, at 3 kan få overskud på sigt,” siger Poul Jessen.

Han anslår, at 3 i dag er vokset yderligere til i dag at have i omegnen af en kvart million kunder i Danmark.

Men han mener ikke, at 3 nogensinde bliver i stand til at forrente de investeringer, som selskabet har foretaget indtil nu i det danske marked.

Gode efter dårlige

”Så stort et overskud tror jeg aldrig nogensinde, at 3 vil kunne få ud af det nordiske marked. Men basalt set er det et spørgsmål, om selskabet skal sende gode penge efter dårlige. Og det skal 3 jo, hvis selskabet mener, at det kan løfte selskabet op i plus, altså forrente dets fremadrettede investeringer,” siger Poul Jessen.

Men det kræver, at selskabet afskriver de hidtidige investeringer og konverterer eventuel gæld til aktiekapital.

Poul Jessen peger på, at 3 i Norden har nedbragt sit EBITDA underskud fra godt 1,3 milliarder svenske kroner til i sidste regnskab at have et minus på 360 millioner svenske kroner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere