Mange danskere vælger 3 - men er det nok?

Teleselskabet 3 skovler kunder ind. Men er det nok til at tjene penge?

Fra 3.425 kunder til 194.424 af slagsen på blot tre år. Umiddelbart har teleselskabet 3 præsteret en stor vækst på kort tid. Selskabet sidder i dag på 3,3 procent af det danske marked for mobiltelefoni.

Væksten fremgår af den Teleårbog for 2006, som IT- og Telestyrelsen offentliggjorde torsdag i denne uge.

Ifølge årbogen har 3 en markedsandel på knap 60 procent af de 326.927 danskere, der har et abonnement på 3G-telefoni.

Væksten stikker så meget mere i øjnene, fordi kun 3, CBB Mobil og Sonofon har udvidet deres andel af et marked, der er vokset med lidt under 400.000 nye abonnenter.

Måske overskud

Men er væksten tilstrækkelig til, at selskabet kan få overskud på sin danske forretning?

Svaret kan ifølge teleanalytiker Poul Jessen fra Danske Bank meget vel ende med et ja.

”Jeg vil ikke udelukke, at 3 kan få overskud på sigt,” siger Poul Jessen.

Han anslår, at 3 i dag er vokset yderligere til i dag at have i omegnen af en kvart million kunder i Danmark.

Men han mener ikke, at 3 nogensinde bliver i stand til at forrente de investeringer, som selskabet har foretaget indtil nu i det danske marked.

Gode efter dårlige

”Så stort et overskud tror jeg aldrig nogensinde, at 3 vil kunne få ud af det nordiske marked. Men basalt set er det et spørgsmål, om selskabet skal sende gode penge efter dårlige. Og det skal 3 jo, hvis selskabet mener, at det kan løfte selskabet op i plus, altså forrente dets fremadrettede investeringer,” siger Poul Jessen.

Men det kræver, at selskabet afskriver de hidtidige investeringer og konverterer eventuel gæld til aktiekapital.

Poul Jessen peger på, at 3 i Norden har nedbragt sit EBITDA underskud fra godt 1,3 milliarder svenske kroner til i sidste regnskab at have et minus på 360 millioner svenske kroner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere