Forbrugerombudsmanden stævner QXL Ricardo Danmark A/S for at få rettens ord for, at fortrydelsesretten gælder, når en privat sælger benytter et internetauktionshus til at sælge til en privat køber.
Forbrugerombudsmanden mener, at QXL er såkaldt erhvervsdrivende formidler ved salg via hjemmesiden.
Dermed skal forbrugerne kunne fortryde deres køb ifølge forbrugeraftaleloven. Han mener også, at selskabet er forpligtet til at informere forbrugerne om fortrydelsesretten.
Ikke omfattet
Auktionshuset fastholder, at det ikke mener betingelserne for at være omfattet af loven er opfyldt, og mener derfor heller ikke at være forpligtet til at oplyse om den.
Nu skal retten afgøre, hvem der har ret.
”Det handler meget om at afgøre, hvad der skal til for, at man er erhvervsdrivende formidler,” siger Katrine de Neergaard, specialkonsulent hos Forbrugerombudsmanden.
”Det er ikke nok, hvis man bare har en opslagstavle, men hos QXL stiller man auktionsfunktionen til rådighed, og køber kender ikke sælgers identitet, før han har forpligtet sig til at købe varen. Det mener vi ,er nok, og så er man forpligtet til at oplyse om fortrydelsesret,” siger hun.
Forbrugeraftaleloven ser sådan ud
§ 3
Stk. 1. Ved en forbrugeraftale forstås i denne lov en aftale, som en erhvervsdrivende indgår som led i sit erhverv, når den anden part (forbrugeren) hovedsagelig handler uden for sit erhverv.
Stk. 2. Den erhvervsdrivende har bevisbyrden for, at en aftale, den pågældende har indgået, ikke er en forbrugeraftale.
Stk. 3. Under i øvrigt samme betingelser som nævnt i stk. 1 finder loven tillige anvendelse på aftaler om varer og tjenesteydelser fra ikke-erhvervsdrivende, hvis aftalen er indgået eller formidlet for sælgeren eller tjenesteyderen af en erhvervsdrivende, samt på erhvervsdrivendes henvendelser med henblik på indgåelse af sådanne aftaler.