På trods af konsolidering i pc-industrien og bekymringer om den globale økonomi vil pc-salget på verdensplan vokse med 12,3 procent i 2007 og 11 procent i 2008, viser tal fra Gartner.
Bærbare computere er den primære drivkraft bag væksten.
Faldende gennemsnitspriser, bedre ydelse og udbredelsen af trådløs adgang til internettet har alt sammen gjort den bærbare pc mere attraktiv i forhold til sine stationære modstykker.
”Bærbare pc’er tilbyder forhandlerne de bedste vækstmuligheder, så længe de tilbyder overbevisende produkter, konkurrencedygtige priser og især på nye markeder, forretningsmodeller, der tager hensyn til lokale forhold,” lyder det fra Mikako Kitagawa, analytiker for Gartners Client Computing Markets Group.
De nye markeder er vigtige, fordi de driver den samlede vækst.
Fra 2006 indtil første halvår i 2007 har de nye markeder stået for 70 procent af den samlede vækst.
Det tal skal ses i forhold til at de etablerede markeder stadig aftog 58 procent af produkterne.
Gartners analytikere forventer, at salget på etablerede markeder vil opleve en gennemsnitlig vækst på syv procent de næste to år.
På de nye markeder forventes en gennemsnitlig vækst på mere en 18 procent i samme periode.
Nylig usikkerhed på aktiemarkedet har medført bekymring for, at en global finansiel krise kan være på vej.
Gartners analytikere mener at risikoen er relativt lille og tror på at den globale økonomi er stærk nok til at modstå det finansielle blæsevejr.