Nu vil søgegiganten Google have sin bid af de milliarder af kroner, som årligt vil blive spenderet på reklamer til mobiltelefoner.
Google lancerer derfor en ny service, Adsense for Mobile, som tilpasser online reklamer til mobiltelefoner. Altså et tilbud til annoncører og websites om, at online reklamerne naturligt kan vandre fra pc'er over på mobiltelefonerne.
Antallet af mobiltelefoner overgår i dag antallet af pc’er og fjernsyn til sammen, så potentielt kan der være store penge at tjene på at sende online reklamer ud på forbrugernes mobiltelefoner.
Breder reklamer ud
”Google breder sin forretning ud på flere og flere platforme. Og mobiltelefoner bliver i større grad vores adgang til at være online. Det er et tegn på, at det rigtige internet bliver tilgængeligt på mobile platforme,” siger Anders Elbak, analytiker hos IDC Nordic.
Det vil ske, selv om skærmopløsningen og andre tekniske specifikationer ikke lever op til det, en almindelige computer normalt kan præstere, mener han.
Og lige som på den almindelige computer vil søgeresultater og reklamer tilpasse sig vores smag og preferencer, vurderer han.
”Det giver Google noget mere plads til at brede sine produkter og reklamer ud på. Og jeg går ud fra, at annoncører er villige til at betale mere, hvis de kan få deres budskab ud på flere platforme,” siger Anders Elbak.
Milliarder at tjene
En ny prognose viser da også, at det mobile marked for reklamer er i vækst. Alene i 2007 spår analyseselskabet ABI Research, at det globale marked vil vokse til omegnen af 16 milliarder kroner.
Ikke meget måske sammenlignet med de milliarder, der verden over bliver brugt på almindelige online reklamer eller reklamer til det gammeldags fjernsyn.
Alene i Danmark var omsætningen på almindelige online reklamer for halvåret 2007 på 2,4 milliarder kroner, viser tal fra Foreningen af Danske Internet Medier (FDIM).
Men 2007-tallet er kun begyndelsen, mener ABI Research. I 2011 vil værdien af dette marked være vokset til mere end 102 milliarder kroner, hvis man også inkluderer indtægter på søgefunktioner som Google og reklamer i forbindelse med video underholdning til mobiltelefoner.
Strategien stemmer
I dag tilbyder Google gennem datterselskabet YouTube sin videoservice til mobiltelefoner ligesom selskabet regner med reklameindtægter fra tjenesten Google Maps til mobiltelefoner.
”Strategien med Adsense for Mobile stemmer fint overens med den måde, som Google indtil nu har optrådt med for eksempel Google Maps,” siger Anders Elbak.
I den første fase er Danmark ikke et af de markeder, hvor Google tilbyder den nye service målrettet på at sende online reklamer ud på mobiltelefoner.
Skeptisk formand
Christian Peytz er som formand for FDIM skeptisk over for, hvor stort det mobile reklamemarked bliver i et kort tidsperspektiv.
”Stadigvæk handler det mere om, at vi er fascineret af, at nu kan man også det end at det er noget vi bruger naturligt i vores dagligdag,” siger Christian Peytz.
Men set i et længere tidsperspektiv er der, som han vurderer det, flere muligheder i at sende reklamer ud på mobile platforme.
”Når vi begynder at bruge vores mobiltelefoner til andet og mere end at ringe og sms’e, så vil der begynde at komme mere gang i det marked. Lige nu er vi midt i en smeltedigel, hvor alt er under forandring, så det er naturligt at Google bevæger sig over på den platform,” siger han.