Det sløjt til med danske virksomheders brug af internettet som afsætningskanal. Således kommer under 10 procent af den samlede omsætning i tre ud af fire virksomheder fra online-handel. Og det kun er 2 procent af danske virksomheder, der henter mere end halvdelen af omsætningen via internettet.
Det var en af hovedkonklusionerne i en undersøgelse af 500 danske virksomheders anvendelse af it i forretningen, som blev fremlagt på en e-business konference tirsdag arrangeret af brancheorganisationen ITEK.
Ikke godt nok
Den ringe grad af e-handel i erhvervslivet er simpelthen ikke godt nok, mener branchedirektør Tom Togsverd fra ITEK.
”Kravet om global konkurrencekraft og hurtig tilpasning til ændrede vilkår gør det bydende nødvendigt at bruge e-business hele vejen rundt,” siger Tom Togsverd.
Et dyk ned i tallene afslører, at hele 42 procent af virksomhederne slet ikke bruger internettet som afsætningskanal. Overhovedet.
Værst ser værst ud i byggesektoren og industrien og ikke overraskende er det omvendt servicesektoren, der er længst fremme med e-handlen.
Men selv i servicesektoren er der tale om forholdsvis beskedne størrelser.
Således ligger omsætningen via internettet hos 88 procent af servicevirksomhederne på under 20 millioner kroner om året.
95 procent benytter CRM
Men der er mere til e-business end salg over internettet. Og når det handler om at anvende it til at understøtte de nogle øvrige forretningsprocesser, er billedet mere positivt.
Eksempelvis har hele 95 procent af danske virksomheder rådighed over et ERP-system, og over halvdelen af virksomhederne anvender e-kommunikation, e-betaling og bruger it til elektronisk sags- og dokumenthåndtering og til lagerstyring.
Undersøgelsen dokumenterer også, at der er plads til markante forbedringer på en række områder.
Således anvendes mobile services til kunderne i ringe eller meget ringe grad i 83 procent af virksomhederne og lignende beskedne udbredelse gælder for knowledge-management systemer og e-læring.