Nye tal fra IT- og Telestyrelsen viser at mere end 500.000 danskere bruger IP-telefoni privat. Næsten ligeså mange andre forventer at gøre det inden for de næste seks måneder.
IT- og Telestyrelsen offentliggør i dag en undersøgelse, af IP-telefoniens udbredelse blandt private. Undersøgelsen er gennemført af analysebureauet Megafon og omfatter alle former for IP-telefoni.
De 500.000 dækker altså både over folk, der bruger Skype og lignende, og folk der har skiftet deres fastnetabonnement ud med en IP-baseret løsning.
Den hyppigste årsag folk angiver for ikke at bruge IP-telefoni er, at de er tilfredse med deres nuværende abonnement. Det mener 31 procent. 17 procent mener, IP-telefoni er for besværligt.
I 2005 blev en tilsvarende undersøgelse gennemført. Dengang var der mindst 200.000 der brugte IP-telefoni og 660.000 forventede at gøre det i løbet af de næste seks måneder.
”Vi kan se, at langt fra alle der i 2005 forventede, at de ville skifte til IP-telefoni, rent faktisk er kommet i gang endnu. Alligevel har der været en meget stor vækst, og alt tyder på, at der også fremover vil være mange nye brugere af IP-telefoni,” siger direktør i IT- og Telestyrelsen Jørgen Abild Andersen i en pressemeddelelse.
De fleste har hørt om IP-telefoni
Udover brugen af IP-telefoni viser undersøgelsen, at flere end tre millioner danskere kender til eller har hørt om IP-telefoni. Kendskabet er størst hos mænd, hvor fire ud af fem har kendskab til det. Tre ud af fem kvinder kender til IP-telefoni.
Kendskabet er stort set identisk med, hvad undersøgelsen fra 2005 viste, mens udbredelsen er mere end fordoblet.
Anvendelsen er steget i alle aldersgrupper, men mest markant er stigningen for de 60-69-årige, hvor stort set ingen brugte ip-telefoni i 2005, men hvor 13 procent gør det i dag.