At undervisningsminister Bertel Haarder (V) udskyder de nationale test af skolebørn over internettet, får bifald fra formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen.
”Vi er yderst godt tilfredse med, at de nationale test bliver udskudt. Der er mange ting der trænger til at blive kigget efter i den sag,” siger Anders Bondo Christensen. Efter de elektroniske afgangsprøver med hans ord ”gik helt i ged”, ville det efter han mening have været helt tåbeligt at indføre de nationale test efter den oprindelige plan.
”Fiaskoen med afgangsprøverne tåler simpelthen ikke en gentagelse,” siger Anders Bondo Christensen.
Stærkt betænkelig
I modsætning til afgangsprøverne er de nationale test designet til at teste eleverne for at afsløre svaghederne i deres boglige viden. Ideen er at give lærerne og forældrene et pædagogisk værktøj til at forbedre elevernes faglige niveau.
Undervisningsministeriet har udskudt de nationale test efter en række tekniske vanskeligheder.
Men Anders Bondo Christensen opfordrer undervisningsminister Bertel Haarder (V) til også at tage den faglige kritik af de nationale test alvorligt. En ting er, at der er tekniske problemer med at gennemføre projektet, noget andet, og mere alvorligt, er, at der er faglige mangler i indholdet af de test, som eleverne udsættes for, mener han.
”Man burde have gjort forarbejdet langt grundigere,” siger Anders Bondo Christensen. Han mener, at man bør bruge pausen til at diskutere, hvad prøverne egentlig skal bruges til.
Mens prøverne i dansk måske kan være udmærket som et værktøj til at lære eleverne at læse bedre, kan de i andre fag skubbe undervisningen i retningen af bevidstløs udenadslære, lyder hans pointe. Han er stærkt betænkelig over nationale test i for eksempel fysik og kemi.
Indsnævrer undervisningen
Men hvorfor skal man ikke teste efter, hvor hullerne i elevernes faglige viden er?
”Sagen er bare, at det er ikke, det man gør. Man risikerer at indsnævre undervisningen efter, hvad eleverne skal testes i. I for eksempel fysik eller matematik er det vigtigere, at eleverne får et begreb om de naturvidenskabelige arbejdsmetoder end, at de terper Ohms lov,” siger Anders Bondo Christensen.
”I regeringsgrundlaget var der en ide om, at projektet skulle gennemføres efter en alt for stram tidsplan. Og man fik simpelthen ikke tænkt tingene godt nok igennem,” siger Anders Bondo Christensen.
Nyt koncept
De nationale test er udformet adaptivt, forstået på den måde, at de er indrettet til at fange elevernes svage punkter. Svarer en elev for eksempel rigtigt på et spørgsmål, får vedkommende et sværere spørgsmål, mens et forkert svar udløser et lettere spørgsmål.
Efter den nye tidsplan skal de første nationale test i fagene dansk, fysik og kemi samt matematik gennemføres i marts-april 2008.