Efter massive problemer med de første elektroniske afgangsprøver i Folkeskolen, vælger Undervisningsministeriet at udskyde de nationale internet-test af eleverne til foråret 2008.
Nok har disse test ikke været omgærdet af de samme problemer som de elektroniske afgangsprøver, men alligevel har ministeriet valgt at udskyde de nationale test for at være på den sikre side.
Lyttet omhyggeligt
"Testene skal jo være et pædagogisk værktøj - ikke en teknisk byrde. Jeg har lyttet omhyggeligt til de tilbagemeldinger, vi har fået. Der har været blandede oplevelser på skolerne. Nu udsætter vi tre af testene for at være sikre på, at der ikke bliver tekniske problemer," citeres undervisningsminister Bertel Haarder for i en meddelelse fra undervisningsministeriet.
Ifølge Undervisningsministeriet har der været problemer med at at få udskrevet elevernes testresultater, så de kunne udleveres til elevernes forældrene.
Desuden manglede der en række spørgsmål i de allerede gennemførte tests.
Undervisningsministeriet og leverandøren Cowi var udsat for kraftig kritik i foråret for tekniske problemer med at gennemføre afgangsprøver i Folkeskolen.
Kunne ikke logge på
I en afgangsprøve i biologi kunne eleverne ikke logge på systemet over det website, der skulle anvendes.
Kom de så langt, manglede det ikon, hvorfra eleverne skulle begynde prøven ikke op på skærmen. Og derefter fik eleverne gang på gang et browserbillede, hvor der stod "Siden kan ikke vises".
Aflyste prøver i biologi og geografi i maj 2007 medførte en ekstra udgift på op mod 10 millioner kroner for at gentage prøverne med papir og pen.
Tilmed viste det sig, at der forinden prøverne havde været adskillige faresignaler, som var blevet overset.
Teste svagheder
I modsætning til afgangsprøverne er de nationale test designet til at teste eleverne for at afsløre svaghederne i deres boglige viden. Ideen er at give lærerne og forældrene et pædagogisk værktøj til at forbedre elevernes faglige niveau.
De nationale test er udformet adaptivt forstået på den måde, at de er indrettet til at fange elevernes svage punkter. Svarer en elev for eksempel rigtigt på et spørgsmål, får vedkommende et sværere spørgsmål, mens et forkert svar udløser et lettere spørgsmål.
Efter den nye tidsplan skal de første nationale test i fagene dansk, fysik og kemi samt matematik gennemføres i marts-april 2008.