Computerworld News Service:
Firmaet, der redefinerede søgning på internettet, giver via sin filantropiske gren Google.org 10 millioner dollars til den, eller de, som kan komme med ideer, der vil sætte skub i kommercialiseringen af plug-in-hybrid-biler.
Plug-in-hybrid-biler er køretøjer, der får strøm fra en almindelig stikkontakt.
I modsætning til hybridbiler, som Toyotas Prius, bruger plug-in-bilen ikke brændstofmotoren til at oplade batteriet. Det gør, at den kan køre korte ture uden CO2-emmision. Der findes endnu ingen plug-in-hybrid-biler på markedet, men Chevrolet har en koncept-model og Toyota siger, at de vil være spydspids i plug-in-hybrid-bil-revulotionen.
'Google ønsker inputs fra den private sektor, iværksættere og profitorienterede virksomheder, der er villige til at bruge nogle af de 10 millioner dollars til, at få sat gang i en produktion, der fremmer sociale og miljøforbedrende ændringer.
Google.org har efterlyst forslag til at fremme miljømæssigt bæredygtige transportløsninger.
"Vi har brug for motiverende investeringer, for at støtte teknologierne, produkterne og tjenesterne, der nødvendige for at accelerere kommercialiseringen af plug-in-hybrid-biler." skriver firmaet på sit web-site.
Miljøgevinster med plug-in-hybrid
Google skriver, at integrationen af hybrid-biler med lysnettet kannedsætte benzinforbruget i USA med 321 milliarder liter om året. Hvilket vil give en 27%-reduktion af drivhus gasser i USA og erstatte 52 procent af den amerikanske olie-import.
Google bringer en række eksempler på firmaer, der kunne tænkes at være interesserede i at ansøge. Det kan være nystartede teknologifirmaer udsprunget fra universitetsmiljøer eller udviklingsmiljøer, der ønsker at kommercialisere et produkt, som for eksempel et nyt type batteri.
Andre brancher, der er nævnt, er inden for bilindustrien eller el-sektoren
Google.org efterlyser forslag, der maksimalt må fylde fem sider, og blandt andet skal indeholde beskrivelser af de involverede, produktudviklingsplaner, og behovet for ekstern finansiering.
"Vi er klar over, at dette ikke er den sædvanlige investeringsmodel. Men vi ønsker at benytte en metode, der er åben for nye ideer og nye tilgange." skriver Google i en meddelelse til nyhedsbureauerne.
Oversat af Bo Madsen