Engang pioner. Nu snart fortid. Så pessimistisk kan det se ud for den engang så hippe Palm, der trods nye investorer må se sin aktiekurs fortsætte nedefter.
Palm forsøger nu et comeback med en ny mobiltelefon til de unge og trendy.
Men det bliver yderst svært med konkurrenter som Apple, Nokia og HTC, vurderer Torben Rune, direktør for konsulentfirmaet Netplan.
”Palm er gået i døden, fordi selskabet ikke formåede at følge med udviklingen af mobiltelefonerne,” siger Torben Rune.
Alt er på markedet i forvejen
Han mener ikke, at den nye Treo 500V smartphone fra Palm byder på noget, som ikke allerede er på markedet i forvejen.
Mobiltelefonen bliver lanceret på en række europæiske markeder i samarbejde med teleselskabet Vodafone.
Hvor selskabet før var førende med PDA (Personal Digital Assistents), de såkaldte Palm Pilots, så har konkurrenter som finske Nokia og andre mobiltelefonproducenter for længst overhalet Palm.
Og det kan ses på aktiekursen, der de sidste seks måneder har set et dyk.
På det amerikanske marked har erhvervsfolk i stedet taget Blackberry fra konkurrenten RIM (Research In Motion) til sig.
Og Apple har taget teten på privatmarkedet med den nye iPhone, der i USA har solgt mere end én million.
Og det er netop markedet for de unge teknologibevidste forbrugere, som den nye Treo henvender sig til.
Men ifølge Torben Rune vil Palm have svært ved at slå igennem på dette segment af markedet. De kunder venter i stedet på, at Apple lancerer sin nye iPhone i Europa.
Om den nye mobiltelefon fra Palm er inspireret af Apple er uvist, men den tidligere chef for Apples iPod-forretning, Jonathan Rubinstein, er ifølge den amerikanske avis The New York Times udset som ny bestyrelsesformand efter kapitalfonden Elevation Partners opkøber knap en fjerdedel af selskabets aktier.
Ifølge det danske telefonselskab TDC, der arbejder tæt sammen med Vodafone, har ikke planer om at introducerer Treo 500V