Indsatsen fra administrerende direktør Peter Perregaard fra Software Innovation på at få løst leveranceproblemerne hos en række kommuner skal op i gear, mener Kommunernes Landsforening.
"Der skal simpelthen nogle initiativer til, så tilliden kan genoprettes," siger chefkonsulent Jytte Møller Christensen fra KL.
Hun anerkender, at de fleste kontrakter blev underskrevet af den tidligere direktør, men at Software Innovation må koncentrere sig om at få leverancesystemet til at virke, frem for at presse ekstra penge ud af aftalerne med kunderne.
"Når vi har betalt for en vare, så forventer vi, den bliver leveret. Vi stiller ikke krav for sjov skyld, vi stiller krav for at tingene skal fungere ude ved skrivebordene," siger hun.
Skuffet over firmaet
Hun er skuffet over Software Innovation.
"Det er bekymrende, at så mange kunder dropper Software Innovation. Det ville jeg have et problem med, hvis jeg var leverandør." siger hun.
Hun forklarer, at det fra kundesiden opleves som om, Software Innovation har problemer med at fastholde kvalificerede medarbejdere.
Og når dem fra Software Innovation, der har indgået aftalerne ikke længere er ansat, så åbner det for nye møderækker med fortolkninger af kontrakterne.
"Når projektledere farer ud og ind af dørene, så får man et problem med kunderne. I den forstand en meget almindelig og trist historie," siger hun.
Hun mener dermed, at Software Innovation ikke har styr på sin leveranceorganisation, men faktisk har et formidabelt godt produkt.
Derfor håber hun også at Peter Perregaard vil genoprette tilliden til kunderne.
"Men det kræver, at de kunder, der har indgået aftaler plejes," siger hun
Hun forklarer, at KL i foråret afholdte møder med den tidligere direktør hos Software Innovation, men uden nogle synlige resultater ude hos de involverede kommuner.
Branchens ry på spil
Chefkonsulenten mener, at firmaet giver branchen et dårligt ry.
"Kan branchen overhovedet holde til det her? Software Innovation har problemer med mange offentlige kunder," siger hun.
Hun forklarer, at det offentlige omkring FESD gjorde alt hvad man kunne som professionel kunde, og så svigter leverandøren.
KL sidder med i FESD og Jytte Møller Christensen forklarer, at både SKI og kammeradvokaten var inde over udbudet.
"Det er uheldigt at vi valgte en leverandør som ikke kan leve op til det de lover kunderne. Men det er ikke anderledes end hvis systemerne var købt uden for FESD," siger hun.
Dog erkender hun, at nogle kommuner måske har sænket paraderne lidt fordi der her var tale om en godkendt leverandør.
Det har trods gentagende henvendelser ikke været muligt at få en kommentar fra Software Innovations administrerende direktør, Peter Perregaard.