Ifølge en ny analyse fra Gartner vil markedet for sikkerhedssoftware i Europa, Mellemøsten og Afrika ende med en samlet indtjening på 18 milliarder i 2007
Langt størstedelen af indtjeningen sker dog i Vesteuropa, og vil formentlig gøre det lang tid endnu. Af de 18 milliarder i 2007 vil næsten 17 blive tjent i Vesteuropa.
Markedet forventes at stige med en samlet årlig vækstrate på 9,6 procent de næste år og ramme 26 milliarder i 2011.
De kraftigste stigninger vil ske i i Østeuropa, Mellemøsten og Afrika, hvor der forventes årlige vækstrater i omegnen af 15 procent.
I 2011 vil Vesteuropa dog stadig være det største af markederne og vil stå for 23,5 af de 26 milliarder.
Antivirus-software udgør omtrent halvdelen af markedet for sikkerhedssoftware, og især markedet for forbrugerantivirusprogrammer vil ifølge Gartner opleve hurtig stigning.
Samlede løsninger til virksomheder
Virksomheder efterspørger i stigende grad samlede løsninger fra deres sikkerhedssoftware. Derfor er der en tendens til, at store softwarehuse indgår partnerskaber med udbydere af sikkerhedssoftware, eller selv udvikler sikkerhedsprodukter.
På den måde kan de tilbyde de integrerede løsninger, som virksomhederne efterspørger.
”Sikkerhed bliver mere komplekst og svært for enkelte forhandlere at håndtere. Kunderne kræver produkter, der kan integreres med deres sikkerhedsarkitektur i stedet for usammenhængende punktløsninger,” siger Ruggero Contu, principal research analyst hos Gartner.