Berlin: Erhvervslivets frontløbere satser nu for alvor web 2.0 – og Danmark er med.
Det fremgår af en rapport, som researchfirmaet IDC fremlagde på European ITC Forum 2007 – en konference, hvor eksperter og erhvervsledere analyserer morgendagens it-dagsorden.
IDC har spurgt 1.000 it-beslutningstagere i otte europæiske lande – herunder Danmark – om deres anvendelse af den nye generation åbne samarbejdsværktøj, som for eksempel sociale netværk (MySpace), internet-telefoni (Skype), blogs, mash-ups og virtuelle verdener.
Svarene viser, at erhvervslivets first movers allerede er godt i gang.
PÅ vej til at slå igennem
Og at web 2.0 vil slå igennem for alvor i løbet af de næste seks til 18 måneder.
På en skala fra 1 til 10 – hvor 1 er ingen aktivitet og 10 er meget udbredt anvendelse – ligger anvendelsen af web 2.0 løsninger i dag på 3,8 og om 18 måneder på 6,29.
Danmark slår ud i målingen med indeks 7 og etablerer sig dermed som en førernation.
Hjerner kobles sammen
”Det er naturligvis godt. Web 2.0 handler om at bruge internettet til at koble hjerner sammen for at skabe viden, ideer og produkter. Det handler om menneskelig kreativitet. Som virksomhedsleder kan du ikke ignorere, at der er mange ideer derude, som ikke er i hovedet på dine medarbejdere. Du skal have fat i dem, før din konkurrent gør det. Det hjælper web 2.0 med og de, der mestrer det, har indlysende en fordel i konkurrencen,” siger Frank Gens, direktør i IDC.
Gennemsnitligt bruger de europæiske virksomheder i dag otte procent af deres it-budget på web 2.0-løsninger.
Den andel vil stige i de kommende år. Men der er samtidig en væsentlig gruppe virksomheder, som endnu ikke har satset på web 2.0.
”Samlet set har it-ledelsen i færre end hver tredje virksomhed web 2.0 på dagsorden lige nu. Det burde være flere. Dette er erhvervslivets nye udviklingsfront og udviklingen går meget hurtigt. Hvis it-lederne ikke tager hånd om dette og får styr på, hvordan web 2.0 kan bruges bedst muligt til at styrke forretningen, så risikerer vi, at web 2.0 går fra at være en positiv mulighed til en trussel for virksomheden,” siger Frank Gens.
Forklaringen på de mange passive virksomheder handler dels om manglende ledelsesfokus, dels om manglende it-parathed.
Ifølge Gens forudsætter en satsning på de åbne samarbejdsværktøjer, at it-afdelingen har styr på sine systemer, og at afdelingerne understøtter forretningen.
Lykkes ikke
Det gør mange imidlertid langt fra – hvilket også fremgår af IDC-undersøgelsen, hvor toplederne er blevet spurgt til deres prioriterede ønsker til it-lederne:
1.
Mere værdiskabende forretningsløsninger.
2.
Gør it mere pålidelig og sikker.
3.
Forstå vores forretning bedre.
4.
Hurtigere projekteksekvering.
Kan være farligt
”Hvis it-fundamentet i virksomheden ikke er på plads, er det være farligt at satse på web 2.0. Det begynder selvfølgelig med, at it-afdelingen genopfinde sig selv fra at være en funktion, der vedligeholder it-systemer, til at blive en strategisk partner for topledelsen,” siger Frank Gens.
Virksomhedernes forventninger til, hvad web 2.0 kan levere, står til gengæld meget klart:
1.
Styrket samarbejde internt: 47 procent.
2.
Bedre kundeservice: 31 procent.
3.
Styrket samarbejde eksternt: 26 procent.
4.
Compliance: 20 procent.
5.
Produktinnovation: 20 procent.
Forbrugsproduktkoncernen Procter & Gamble, som blandt andet fremstiller Pampers-bleer, hører til blandt de mest avancerede web 2.0 virksomheder.
Procter & Gamble har en målsætning om, at 50 procent af alle ideer skal komme udefra, hvilket stiller alle virksomhedens forretningsenheder over for et voldsomt ledelsesmæssigt og teknologisk krav om at samarbejde med eksterne partnere, kunder og leverandører.
Tilsvarende har koncernen etableret en global udviklingsafdeling, som udelukkende arbejder på at udvikle nye web 2.0 løsninger til koncernens datterselskaber.