Opfinderen af betegnelsen AJAX (Asynchronous Javascript and XML) opfordrede deltagerne ved fredagens 'The Rich Web'-konference i San Diego til at understrege vigtigheden af brugeroplevelsen i udviklingsarbejdet.
"Brugerne vil have et personligt forhold til de produkter, de anvender." sagde Jesse James Garrett, stifter af Adaptive Path og opfinder af betegnelsen AJAX.
"Det er de samme steder i hjernen, der aktivers, når vi bruger interaktive programmer eller har interaktion med andre mennesker." sagde Jesse James Garrett.
"Sagt på en anden måde, så har vi samme forhold til applikationer, som vi har til mennesker."
iPod er oplvelse
Garrett brugte Apples iPod som eksempel på et produkt, der har givet brugeren en oplevelse. Selvom det ikke var den første, eller den med flest features, blev den en succes på grund af den oplevelse, den gav brugeren.
"Internet-sitet www.flickr.com er et eksempel på et web-firma, der giver oplevelser til brugeren. De har etableret sig som en hub for digital fotografering," sagde Jesse James Garrett.
"AJAX," sagde han, "handler om at give berigende oplevelser." Jesse James Garrett sammenlignede succesen med AJAX med Google Maps. "Jeg ved ikke, om AJAX-konceptet ville have rykket, hvis ikke der var så overbevisende eksempler som Google Maps".
"Tendensen i software-udviklingen er at sætte brugerdelen højest, og derefter arbejde baglæns mod udviklingen af de andre komponenter. Tidligere begyndte man med datadelen og business-logic for til sidst at beskæftige sig med brugerens oplevelse," konstaterede Jesse James Garrett.
Tv ti år om at få en identitet
"Vi er nået til et interessant punkt i web-udviklingsarbejdet. Tv var også ti år om at få sin egen identitet. I begyndelsen var det bare radio og teater overført til skærmen. Internettet er nu, efter ti år, ved at blive forstået som et selvstændigt medie," sagde Garrett.
"Udbyderne af værktøj til programudvikling har endnu ikke forstået at gøre deres programmer indbydende for web-udviklere. Den hastige vækst AJAX har haft viser, at vi er ved at skille fårene fra bukkene. Indtil da er vi bare nødt til at holde ud," sagde Garrett.
I en bemærkning om Web 2.0 sagde Garrett, at YouTube er symbolet på Web 2.0.
"YouTube er intet værd uden sine brugere. Den værdi, folk oplever ved YouTube, er lig med den værdi, andre brugere tilfører det.
Oversat af Bo Madsen